Je nutne se zacit bavit o toxickych investorech/donorech a proc jsou skodlivi pro ekosystem

20. september 2019 at 14:17
Dnes mi prisel email od jednoho startupu oznamujici, ze ziskali investici od noveho fondu Lighthouse Ventures. LV je novy fond Michala Zalesaka, zname dotacni/klientelisticke prisavky. 90% kapitalu jeho fondu, podle mych informaci, tvori verejne EU zdroje (temer 20m euro). Startup ode me dostal tuto odpoved:

Dobry den,

gratuluji k investici, ale tim, ze jste si vzali pana Zalesaka & co do firmy jste se pro nas a radu dalsich investoru stali bohuzel absolutne neinvestovatelnymi, protoze byt v necem spolu s nim je pro nas nemyslitelne, kvuli jeho toxicke povesti (opravnene). Dojde-li nekdy v budoucnu k jeho vystoupeni z vasi kapitalove struktury, tak nas muzete opet zaradit do zasilani vasich updatu samozrejme.

S pozdravem,
Jan Barta

No a tohle cele ted vyprovokovalo ve mne potrebu napsat tenhle post. Je zasadne nutne se zacit bavit o tom kdo jsou toxicsti investori do start-upu a donori do neziskovek a proc je vstup takovyhle lidi/penez velka hrozba nejen pro technologicky, potazmo neziskovy, ekosystem.

Ja bych tuto kategorii investoru ohranicil zhruba takto. Jsou to lide, kteri zasadne benefitovali z uzkeho propojeni businessu a politiky, muze na nich lezet podezreni i z korupcnich praktik, a/nebo jsou jejich zdroje bohatsvi prikryty nalepkou "rent-seeking".

V cem spociva jejich toxicita? Rekneme, ze clovek, ktery ma nejakou historii/background bude casto sve historicke navyky manifestovat i v budoucnu (lidi divajici se na svet skrz pravdepodobnosti chapou). Casto je tento styl zcela neslucitelny s tim, cemu rikame zapadni standard (no pun to PK intended) podnikani - zeptdejte se par prominentnich founderu v CR na jejich zkusenosti. Co hure, velmi casto se stava, ze nakazi i foundery. Ti pak nakazi dalsi apod. Najednou jim prijde normalni treba travit 30% sveho casu psanim projektu pro dotace, obcas ohnout nejaky zakon, prejmou jejich cynicke videni sveta apod., nauci se vlastni zajem stavet nad zajem celku apod. Proste metastazujici cancer.

No a pokud vas zajima i primy dopad na vase podnikani, verte, ze prezence takovyhle investoru na vasem cap tablu muze casto znamenat obtize s raisovanim dalsiho kapitalu, nizsi valuace, nizsi exit value apod.

V neziskovem sektoru je to trosku komplikovanejsi. Aktualne sleduju velkou vlnu techto jmen nejakym zpusobem white-washovat svoji reputaci - jenom v poslednim mesici me tri prominentni neziskovky oslovovali s tim, ze jim tyhlety jmena nabizeji pomerne zasadni penize pro jejich existenci a co si o tom myslim. Moje pozice v ramci neziskoveho sektoru na toto tema je extremni - tyto penize do systemu nepatri (a zaroven me samozrejme vadi kdyz nekdo odsal treba 5 mld ze spolecnych zdroju pro sebe a tady pohodi par milionu na nejaky vzdelavaci projekt a tvari se, ze je vsechno ted uz ok)

Ale proc? Vzdyt prece z mikro pohledu te ktere neziskovky ty penize necemu pomuzou, posunou apod. Ja na to rikam: Vas mikro pohled plne chapu, ale je omezenej. Moje agenda je, rekneme, daleko sirsi nez vase a vase by takova mela byt take. Ja se totiz divam na makro level Ceske republiky. Moje theory of change nasi zeme je hodne zavisla na tom, ze skupina talentovanych lidi, ktera tvrde pracovala a neangazovala se nikdy v praktikach, proti kterym tady brojim, bude postupne silit a ziskavat vetsi vliv - at uz ekonomicky, politicky nebo spolecensky (rent-seeking boys slabsiho intelektu si proste budou min a min skrtat, stejne jako prvni generace mafiansko-hochstaplerskych-podnikatelu sla uz od valu). Schopnost techto lidi pozitivne menit nasi zemi/svet prinese svoje znacne ovoce. Jenomze aby se tohle mohlo stat, tak je sakra dulezite aby ty pochybne existence tuhle skupinu lidi nenakazila a to docilime jedine tim, ze zustanou jako paralelni svety - a proto i sam venuju pomerne dost usili ruzne tyhle figury vyoperovavat.

No a pak jeden den ten nas paralelni svet nasi generace bude tak silny, ze takhle zaklepe na dvere toho sousedskeho paralelniho sveta a rekne: "Tak nam kluci odevzdejte klice, posledni at zhasne, cau".

Jan Barta
Pale Fire Capital
 

5 people judged this article.

Comments

1 Libor Libor | 20. september 2019 at 15:02 | React

Hezky dobře, Honzo. Jednak je skvělé, že jsi zase něco napsal. Navíc, naprosto souhlasím - tohle je důležitá věc...Osobně se přestávám orientovat v českém rybníčku, protože je tu najednou nějak moc těch, kdo mají zájem. A přitom trackrecords jsou ..žádný nebo divný. (Jasně, možná jsme divný já..).

Btw, můžu Tě poprosit o Tvuj názor na Sean Pattersona a jeho EDP? ttps://www.eurodigitalpartners.com/Prague+88689

Jsou v Praze, včera mi psali. A já jsem zjistil, že je to další rybka v rybníčku. Vystupování ale zatím ..no divné.

2 schickelgruber schickelgruber | 20. september 2019 at 15:04 | React

[1]: nic mi to jmeno nerika...

3 Libor Libor | 20. september 2019 at 16:12 | React

Díky, Honzo

4 Ritmus Ritmus | 20. september 2019 at 16:20 | React

Ako by si sa postavil k tomu, že povedzme sa niekto z týchto bad boys po čase zmení. Bavme sa v teoretickej rovine, že by u niekoho takýto prerod nastal. Za akých okolností ma právo sa zapojiť a čo pre to musí urobiť?

Alebo to berieš tak, že ich to diskvalifikuje do konca života, bez žiadnej možnosti začať robiť veci správne,resp. s pozitívnym spoločenským vplyvom.

5 Lukino Lukino | 20. september 2019 at 17:21 | React

Amen

6 schickelgruber schickelgruber | 20. september 2019 at 17:24 | React

[4]: pokud vrati neco spolecnosti umerne alespon signifikantni casti rentu, co collectoval...nemusi to byt ani nutne financni, jde rekneme o value pro spolecnost.

7 Jura Jura | 20. september 2019 at 18:16 | React

Honzo, děláš jako by jsi nikdy žádný podvod neudělal, a ruku na srdce, víme že to tak není...

8 Xxxx Xxxx | Email | 20. september 2019 at 19:56 | React

Šlo o startup Pekat Vision?

9 Petr Petr | 20. september 2019 at 20:07 | React

Jakožto zakladatel onoho start-upu, který byl financován, bych chtěl ovšem zdůraznit, že náš start-up NEBYL financován z EU peněz. Koneckonců bychom se ani nekvalifikovali, protože - pokud vím - naše společnost by nesplňovala kriteria.
Byli jsme financováni z PRIVÁTNÍCH peněz.
Tak, jako každý jiný start-up, jsme to museli vydřít. Máme tržní podmínky jako každý jiný.

10 Europan Europan | 20. september 2019 at 20:49 | React

Co konkretne je zle na europskych peniazoch? Peniaze za nic nemozu - vinit mozno len to, ako sa pouziju (a tych, co ich tak pouzili). Urcite vitam ich pouzitie ako navratnej financnej investicie za rovnakych financnych podmienok ako sukromny kapital viac nez nejake rozdavanie cez granty. Obrovska cast europskeho VC je financovana verejnym peniazmi uz roky rokuce (bez nich by ziadny neexistoval), skoro kazda velka americka tech firma vyrastla na verejnej podpore alebo v nejakom momente nejaku dostala, iPhone by bez nej nikdy neexistoval, Musk by nemal stada fanusikov... Ale podme sa bit do prs vo vychodnej Europe, ze eurofondy su zlo a ti, co sa o ne obtreli, su toxicki.

11 Terner Terner | 21. september 2019 at 1:15 | React

Pekat vision je úplný nesmysl... přesně na tohle se hodí evropské peníze a dotace. Bože zasahni!

12 Pavel Pavel | 21. september 2019 at 7:20 | React

V podstatě souhlas s Honzovým názorem. Jen by mně zajímalo proč není tak názorově striktní i proti Bartošovýmu Credu nebo ENERNu.

„EIF v tomto programu zúročil své mnohaleté zkušenosti největšího venture capital investora v Evropě a navazuje na úspěšné iniciativy rozvoje trhu z dalších zemí. V ČR již EIF v minulosti investoval například do fondů Credo Ventures, ENERN, Genesis, Arx nebo Espira. Nově zainvestované dva fondy z našeho pohledu na českém trhu zaplní zejména segment nejpočátečnější akcelerace inovativních nápadů,“

Viz https://mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/zastupci-eif-a-mpo-predstavili-investice-z-fondu-fondu-op-pik-do-lighthouse-seed-fund-a-nation-1--248937/

13 Johny Johny | 21. september 2019 at 10:20 | React

To je to typicky “my jsme ti dobri - oni ti spatni”, co slychas od internetovejch podnikatelu. Staci se podivat na cely Silicon Valley a jak je prolezly lzi a oblbovanim trhu. Viz Teranos, ted WeWork atd. A v Cesku? Jestli je nekdo opravdu toxickej investor, tak jsou to lidi typu Ondrej Tomek. Kam vlezl, tak tam rozjebal , co slo. A s nim bys ty moralisto do firmy sel?

14 schickelgruber schickelgruber | 21. september 2019 at 11:20 | React

[10]: Ja nejsem tak vyhranenej proti verejnym penezum, kdyz jsou investovany kompetetnimi a slusnymi lidmi. Tenhle post nebyl o eu penezich, tenhle post byl o toxickejch investorech v CR, z nichz dokonce absolutni vetsina nema zadne eu nebo verejne penize za sebou.

15 N1? N1? | 21. september 2019 at 14:35 | React

A jak se koukas treba na Nation1 s Moravcem a ostatnimi (je snad nejaky fond, kde Trojan jeste nepusobil?) a prakticky stejnym sourcem penez?

16 Startuper Startuper | 22. september 2019 at 1:57 | React

Honzo, kdo jsou teda ty toxicti investoři? Zálešák, Trojan, a kdo ještě?

17 ODS ODS | 22. september 2019 at 9:53 | React

Zalesak a dalsi partneri Lighthouse - Jiri Janku

https://pardubicky.denik.cz/zpravy_region/sefa-pardubicke-ods-janku-vysetruje-policie-20150121.html

18 schickelgruber schickelgruber | 22. september 2019 at 10:00 | React

[13]: Ja bych se spis koukal na Google, FB apod jako to pravy rent-seeking zlo pochazejiciho z SV...

[15]: Myslim si, ze Marek Moravec a Jarda Trojan jsou honest lidi, kteri nesplnuji zadne z kriterii toxicity, ktere zminuji tady v clanku.

19 Karel Karel | 22. september 2019 at 11:09 | React

[17]: ano, Jiří Janků je typický toxický dobytek.

20 Jirka Janku Jirka Janku | Email | 22. september 2019 at 12:52 | React

https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/janku-odhalil-autora-trestniho-oznameni.A160729_170813_pardubice-zpravy_msv

21 Angel Angel | 22. september 2019 at 17:54 | React

Je vidět Honzíku, že jsi konečně dospěl :) umět odmítnout dnes umí jen hodně málo hráčů na trhu, za mě, palec nahoru :))

22 GOD is a DJ GOD is a DJ | 22. september 2019 at 19:31 | React

Tak uz nechte chudacka Zalesaka. Vsichni vime, ze na nim pujdou jen losers... Myslim, ze tady jsou i jini toxic players aka Touzimsky/Roman, Bohemia V by Krsek, J&T, dale toxic bond boys j o cemz se zaclo konecne trochu psat...

23 Goldsmith Goldsmith | 23. september 2019 at 16:57 | React

To je odvazny nazor, ale pokud bysme fakt sli do dusledku, tak v CZ startup rybnicku (mozna louzi) smrdi ty penize u spoooousty firem resp. angelu. To ze to nekdo schova za “VC fund” neznamena, ze to neni pracka ruske banky apod :)

24 honza honza | 25. september 2019 at 9:50 | React

Tohle je ten nej clanek tohoto blogu vsech dob. Pan Barta se tady v jednu chvili rozplyva nad tim, ze Semantic Visions dostane penize od US a GB vlady a o par mesicu pozdeji si dovoli moralizovat o nejake toxicite.
V tomhle veku je s podivem, ze jeste nemate vyjasneno, jak toxicky je cely tenhle system financujici v ruznych podobach ty nejhorsi veci ze zakonem posvecenych kradezi.
Takhle nejak vypada cistokrevna pretvarka.

25 vcffdrt vcffdrt | 25. september 2019 at 16:17 | React

Young~Girls~Sex Videos, Young~Girls Photo and Videos

Teen_Girls~Boys_7_15_19_years

Download here: Site Link:1: http://lc.cx/mbv6

Download here: Site Link:2: http://bit.do/ew626

@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@

Family Nudism, Purenudism, pure nudism, nudist family, nudists, nude family
naturists, fkk family nudist, nudist boys, nudist young girls, purenudist, nude nudism
naturist family, family nudism, premium content, Naturist Family Events, family nudity
purenudism family, nudist family gallery, nudist family pics, nudist family video

Text Document:
Link: http://lc.cx/mbvu
Or: http://www.linkbucks.com/AfCvE

"""
"""
"""
"""
"""
"""
"""
"""

---

Young~Girls~Sex Videos, Young~Girls Photo and Videos

Teen_Girls~Boys_7_15_19_years

Download here: Site Link:1: http://lc.cx/mbv6

Download here: Site Link:2: http://bit.do/ew626

@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@
@

Family Nudism, Purenudism, pure nudism, nudist family, nudists, nude family
naturists, fkk family nudist, nudist boys, nudist young girls, purenudist, nude nudism
naturist family, family nudism, premium content, Naturist Family Events, family nudity
purenudism family, nudist family gallery, nudist family pics, nudist family video

Text Document:
Link: http://lc.cx/mbvu
Or: http://www.linkbucks.com/AfCvE

"""
"""
"""
"""
"""
"""
"""
"""

26 God is extra.cz God is extra.cz | 27. september 2019 at 13:18 | React

Vlastník jednoho z nejtoxičtějších bulvárů sní o společenské proměně. Z hlediska toxicity nevidím vůbec žádný rozdíl mezi Vámi a panem Zálešákem. Chápu to tak, že Vám s panem Zálešákem asi něco nedopadlo a teď tomu dáváte paušalizující rámec.

27 Paul Paul | 28. september 2019 at 14:41 | React

Ono neni ku skode nazyvat veci pravymi jmeny. Vecne pochlebovani a predstirani, ze jsou vsichni skveli a kamaradi, v male zemi jako Cesko, k te toxicite prispiva.
Nejake zkusenosti nebo informace k nasdileni o UP21, Nation1 nebo Reflex?
Kdyz v clanku zaznelo, ze dokud je pritomen toxicky subjekt, je to pro nektere no go pro jednani a dalsich kolech. Ze kterych subjektu tak jednotlive investicni kola idealne poskladat?

28 Nulisec Nulisec | Web | 1. october 2019 at 18:46 | React

Pane, Bárto, proč jste si vybral jako target nás?

29 Jiří Hlavenka Jiří Hlavenka | Email | 3. october 2019 at 10:06 | React

Čau Honzo, rozhrábl jsi to teda zdatně:). Naprosto souhlasím s ústředním tématem - existují toxičtí investoři, kteří namísto přidané hodnoty zdestruují hodnotu investované firmy, učiní ji nepřijatelnou pro další investory a další investiční rundy, zprudí foundera a tak dále.

Úplně bych ale nesouhasil s tím, že znak toxicity je výlučně to zda má fond veřejné peníze nebo jen privátní.  tedy že veřejné peníze znamenají automaticky toxicitu. Samozřejmě jsou extrémy, které jen hledají a luxují dotační programy - tam jsem OK. Ale v situaci, kdy government support realizují stovky států na světě a ty největší úplně nejvíc, a používají to pro výhodu svých ekonomik, svých klíčových průmyslů, zaměstnanost, přidanou hodnotu, strategické aktivity atd mně přijde že jednoduše není možné si hrát na hrdinu a stát hrdě stranou.

Dám dva případy. Prvním je izraelský naprosto brutální a mohutný proud podpory do některých podnikatelských oborů a startupů, zejména do cybersecurity. Výsledkem je dnes průmysl, ve kterém je Izrael na prvním místě na světě, který se podílí nemalou část na jeho bohatství a prosperitě (a vrátil se na daních stonásobně). Bez úvodní brutální vládní podpory by tam nebylo nic.

Druhým je americký nad-fond OPIC, ve kterém jsou government money, ale který přes možná i stovky menších fondů získává vždy privátní spoluúčast, působí tam spíš jen jako faktor "soft" peněz, ale drajv je pak na privátních penězích, a má podobný cíl a efekt jako ten izraelský, jen v podstatně širším množství aktivit, včetně geografií, a slouží nejen jako dobrý byznys (má návratnost), ale i tam, kde velmoc tohohle typu má geopolitické nebo strategické zájmy.

Prostě na základě jednoho subjektu, který vnímáš jako jednoznačně toxický bych negeneralizoval. Já mimochodem vnímám tu toxicitu silněji jinde - něco z toho bylo ostatně zmíněno v diskusi, s dovolením nebudu jmenovat.

Jiří

30 schickelgruber schickelgruber | 6. october 2019 at 9:48 | React

[29]: Cau Juro, no ten clanek miri na investory, ktere maji tyto rysy:

Ja bych tuto kategorii investoru ohranicil zhruba takto. Jsou to lide, kteri zasadne benefitovali z uzkeho propojeni businessu a politiky, muze na nich lezet podezreni i z korupcnich praktik, a/nebo jsou jejich zdroje bohatsvi prikryty nalepkou "rent-seeking".

Takze neni to primarne proti verejnym zdrojum, prekvapuje me, ze vetsina lidi to pochopila takhle. Asi z tech clanku musim udelat nejakou serii, aby lidi vic pochopili na koho to bylo primarne mireno :)

31 Svet asi neni fer nebo co Svet asi neni fer nebo co | 7. october 2019 at 17:56 | React

[30]: A patri k tem rent-seeking i ti, kteri pomoci svych investicnich produktu ci multilevelovych spolecnosti vysavali penize danovym poplatnikum primo z jejich kapes??? Myslim tim ty, kteri ted uspesne "legalizuji" sve majetky v uslechtilych start-upech, a jeste se na nas vesele smeji z rozhovoru v ruznych magazinech..

32 MK MK | 13. october 2019 at 3:36 | React

Pěkně zostra ses do toho opřel.

Jen mám dojem, že tvoje definice toxických investorů zahrnuje obrazně řečeno 80% úspěšných podnikatelů a investorů, protože zkrátka drtivá většina dlouhodobě opravdu dobrého businessu lze v tom lepším případě označit nálepkou rent-seeking. A bez nadsázky každej owner chce, aby jeho business byl takový pozici co nejblíž ... ostatně (nejenom) o tom je kapitalismus.

Pěkná vize změny. Dle mých zkušeností mimo technologie se sice korupční, nemorální a neetické praktiky asi mění s dobou, ale jejich podstata zůstává. Kromě toho jsou někteří veleúspěšní internetoví podnikatelé, kteří sice nejsou "toxičtí", ale chovají se tak, že bych jim ani za rohlík ruku nepodal.

33 PB PB | 13. october 2019 at 19:47 | React

[32]:  Jenomze podnikatele za tohle plati rizikem. Rent-seekers nenesou zadne riziko. Hadam, ze toto na tom JBmu vadi.

34 MK MK | 14. october 2019 at 2:25 | React

[33]: Ano, konvenční teoretický pohled na věc skutečně říká, že (očekávaný) výnos je úměrný riziku. Na druhou stranu je ale zřejmé, že v praxi skutečné ekonomiky existují odvětví nebo konkrétní i businessy, kde to zjevně a to i relativně dlouhodobě neplatí (FANG jsou jasní každému kdo má všech 5 pohromadě, ale jsou i jiné obory s obdobnou dynamikou akorát se o tom v tomhle kontextu tolik nemluví).
Tohle téma by bylo na delší diskuzi. Každopádně se myslím shodneme na tom, že lidi z takových businessů určitě nejsou to pravé pro VC.

35 Tvrdoň Tvrdoň | 19. october 2019 at 22:08 | React

Nulisec To je ta SaPa Mafia ne? :D
Já byt Nulisece, tak jsem raději sticha a do debaty se nepletu...

36 Havran :D Havran :D | 22. october 2019 at 22:12 | React

No vrana k vrane seda sapo :D

37 Alexander Alexander | 25. october 2019 at 18:27 | React

[32]:
Vzdyt i na tomhle blogu byly uzasny rady o tom jak vydelat bez rizika, ktery se prenese na pitomce, co jen soli.

Co na tomhle chovani muze nekomu vadit je jedine to, ze pan Barta dela uplne to samy jako jeho toxicka konkurence.

On ve skutecnosti tu hranici vidi pri prisati na EU fondy vs. vysavani soukromniku je ok. Ale ty penezni toky prece nejsou oddelene. Cele je to jen jakasi mentalni hra stinu.

38 Jiří Jiří | Email | 29. october 2019 at 16:40 | React

[30]: Ahoj, jasně, s tím naprosto souhlasím: prostě "nefér" prachy (i když nebude lehké vždy rozlišit co je za hranou a co je na hraně). To je toxické - bezpochyby.

(Na okraj - mně teda stejně tak vadí lidi, kteří investování chápou jako prezentování svého ega před founderem, takže namísto aby tu firmu supportovali ji zničí. To taky známe :-).

39 Bublan Bublan | 27. november 2019 at 9:07 | React

Bárta ? :D fetuje a chlasta..... to vám to není jasné?

40 Toxikologie Toxikologie | 11. january 2020 at 15:08 | React

Pane Bárto, nic mi do toho není, zřejmě Vám pan Zálešák nějak šlápl na kuří oko, ale moc profesionálně ty vaše hejtovací posty nevypadají.
Přestává být jasné, proč je vlastně Zálešák toxický - nejdřív říkáte dotace, pak berete zpět, pak říkáte, že to je rental-seeking, pak zas že se musíme odstřihnout od staré generace... Hm, to nejsou moc přesvědčivé argumenty.
Navíc si všímám, že to už píšete i do Hospodářských Novin, dokonce i do Respektu. Všude se pouštíte do Zálešáka, ale nikde neřeknete konkrétní důvod.
Vypadá to podobně, jako když Babiš piští, že za všechno může Kalousek...

A když už jsme u toho toxického podnikání - v rozhovoru s HN jste uvedl, že jste vydělával spekulacemi s doménami - sám jste řekl, že jste využíval toho, když někdo zapomněl doménu zaplatit. Nepřipadá Vám tento business jako vydírání?
Také jste vydělával na reklamě na doménách s překlepem v názvu - jak jste uvedl, lidi si mysleli, že jsou na správné stránce. Takže jste je uváděl v omyl.

Nepřipadá Vám tedy spíše toxické vaše podnikání? Přirovnával jste se k V. Havlovi - nedokážu si představit, že by se živil něčím podobným. Je to chucpe.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Reklama