Location tracking podle telefonu vetsiny populace bude mozna nutna dan pro vraceni statu do normalu

10. dubna 2020 v 23:04
Bohuzel jsem dosel k zaveru, ze skoro podminkou pro to, aby se stat mohl vratit do co nejvetsiho normalu bude nutnost trackovat lokaci vetsiny populace skrz jejich mobilni telefon. Abyste byli schopni ten vir kontrolovat a udrzet rekneme pocet nove nakazenych na max 15.000 mesicne (coz povazuju za hranici, co nase zdravotnictvi zvladne aniz by skokove rostla smrtnost), musite dohromady skloubit vysokovou miru testovani a schopnost odchytavat kontakty nakazenych velmi rychle - radove behem 1-2 dnu. Jenomze krajske hygienicke stanice toho nejsou schopny a zaroven ten lidsky trasovaci proces ma sve limity (a to i kdyz plne pouziva nastroje chytre karanteny od Covid19cz). Ten limit je to, ze jaksi nemate sanci dotrackovat spoustu lidi, protoze na ne nemate kontakt. Jak najdete lidi, co s vami jeli autobusem 2 hodiny? Nebo jste nekde random potkali? Vlastne jedine reseni, co me napada, je trackovat lokaci skrz mobilni telefon - appkou a pro ty co nemaji tu schopnost, tak i triangulace by mela smysl.

Moje predstava realizace je zhruba takovato:

- Cely populaci poslou operatori link na appku co bude trackovat vasi lokaci s tim, ze je to anonymni (stat nedostane vase jmeno). Pro ty co nebudou ochotni stahnout appku, tak aspon souhlas, ze se muze pouzit triangulace pro trackovani jejich lokace. Verim, ze kdyz se to dobre odprezentuje proc se to dela, tak by se mohl dostat od tretiny a vice populace souhlas/stazeni appky.
- Kdyz skrz testovani chytnete nove nakazeneho, tak si od nej vyzadate mobilni cislo. No a podivate se na to s jakymi jinymi telefonnimi cisly byl na blizku v poslednim tydnu
- No a skrz data analysis si vyhodnotite riziko nakazeni kazdeho cloveka, jehoz to telefonni cislo reprezentuje (rozhodujou faktory jako cas straveny spolu, blizkost apod)
- Tem nejrizikovejsim volate, davate je hned do karanteny nez je zvladnete otestovat apod, ostatnim posilate smsku, kde se jich zeptate napr. na nenjake symptomy apod.
- samozrejme kombinujete s klasickym trasovacim procesem vyptavani se s kym se videli apod

Myslim si, ze tohle je hyper dulezity pilir pro to abychom byli zemi schopni co nejvice priblizit normalu. Pokud to nebudeme delat, myslim si, ze o to vice se bude muset testovat, delat ruzne plosne dotazovani populace (o tom jsem psal driv uz), lokalni social distancing opatreni apod.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ritmus Ritmus | Web | 11. dubna 2020 v 0:04 | Reagovat

Premýšľal som o tom a jemne sa môj názor upravil.Nesmie to byť trade off za to, že sa napr bude o 20% menej testovať, ak sa na toto niekto vyfokusuje.Algoritmy z tel sa budú tiež dosť dlho učiť rozne scenáre a musíš ich kŕmiť dátami. To bude trvať mesiace, aby to bolo celkom presné. Preto si myslím, že najlepšie bude, ak sa to bude používať na identifikáciu koho prioritne testovať, ale nemali by sa na základe toho robiť príkazy, ala myslíme si, že môžete byť nakazený a preto vám prikazujeme karanténu.Namiesto toho myslíme si, že ste v ohrození. Onedlho vás kontaktujeme kvôli testovaniu a ak je to možné, izolujte sa prosím (vymyslieť zmeníte tak, aby to bolo motivujúce).

Za mňa, stále focus na testovanie a platí, pretože dnes by ti napr data od operátorov označili za rizikových 40k ľudí denne a z toho vieš otestovať napr 6k. 4k si necháš na prvú líniu. Proste veľké dnešných návrhov je týždeň pred schopnosťou exekúcie.

Ja by som napríklad oveľa viac investoval do vzdelávania, aby sa zvýšila šanca, že rizikové skupiny nebudú strácať ostražitosť. Ona v čase klesá.

Určite by to ale bolo super, len to neprekombinovat a na začiatku nastaviť prísne. Nesmieš si odpáliť dôveru. Ak to niekomu bude písať často a naopak bude mať znovu a znovu negatívny výsledok, nedôvera môže sabotovať systém.

2 Slusnej clovek Slusnej clovek | 11. dubna 2020 v 9:21 | Reagovat

Ne, diky.

3 Pepa Pepa | 11. dubna 2020 v 18:33 | Reagovat

Trackuj se sam voe

4 vasilkvasil vasilkvasil | 11. dubna 2020 v 19:39 | Reagovat

jsi se krapet zasekl, to trakovani je prd, predstava ze me bude nekod buzerovat abych byl v karantene, a jen co vylezu me do ni zase poslu to nikdy.
nejvetsi problem je ze kazdy o ty nemoci rika neco jinyho takze ve vysledku co? rouska ma vyznam? ano v mhd ale nosit ji venku? atd atd
pro vetsinu populace je to chripka nebo si toho ani nevsimnou a my potrebujem venovat se rizikovym skupinam,
stejne tak umrel v cesku uz nekdo na covid? ne kolik lidi nakazenych umrelo ale kolik lidi umrelo diky ty nemoci a to je velky rozdil
a takhle by se dalo pokracovat

5 Vojtech Vojtech | 11. dubna 2020 v 20:22 | Reagovat

Jizni Korea to zavedla v breznu. Jsou par tydnu napred. Ted zavadeji naramky pro vetsi presnost. Tak se tesim na kvetnovej post, kdy je taky doporucis. (Korea v kvetnu uz bude ve fazi Saudska Arabie a bude ty haxny bez naramku sekat za to ze clovek vyleze ven.)

6 risk_of_ruin risk_of_ruin | 11. dubna 2020 v 20:44 | Reagovat

bude trackovat vasi lokaci s tim, ze je to anonymni (stat nedostane vase jmeno)

Takže to bude pseudonymní? Podle záznamu GPS se dá celkem dobře odhadnout kdo je kdo, když to celé bude mít k dispozici centrální server, navíc stát má o lidech i další data.

-------

Ad eroušky
Jak je tam u sběru skrz bluetooth vyřešený replay attack? Když bude někdo sbírat ID ostatních lidí a pak je vysílat dál, tak to za pár dní bude ukazovat kontakt s infikovaným celé Praze.

-------

Není nutné si tady z toho dělat 1984. Stačí když se to udělá decentralizované -- u proximity tracing skrz Bluetooth se dá zachovat o dost víc soukromí (erouska to nedělá teď v tom směru moc dobře) - viz https://covid-watch.org/article#contactTracing

https://github.com/DP-3T/documents
https://github.com/DP-3T/documents/blob/master/DP3T%20-%20Data%20Protection%20and%20Security.pdf

U sběru lokací od operátorů nebo GPS se to dá udělat jako v Izraeli -- poškozuje to jen soukromí pozitivních (stát bude mít k dispozici jejich pohyb za nějaké předcházející období) a pak se ten dataset po nějaké úpravě porovnává na telefonech ostatních lidí, ti nemusejí nic uploadovat. Alternativně nějaké řešení s pomocí homomorphic encryption (private set intersection, etc).

Upřímně jsem měl za to, že na něčem takovém se v ČR pracuje tak od půlky března, ale asi jsem přecenil stát i tech sektor.

-------

Jinak nějaké udržování stavu nebo pomalé promořování je nesmysl. Jediné řešení je srazit community transmission postupně na 0 a pak karanténa pro příchozí ze zamořených červených zón -- klidně i za použití interních hranic mezi oblastmi.

Viz https://www.endcoronavirus.org/s/WinningCOVID.pdf

I když, jak vidím některé jedince tady nebo na twitteru, tak to bude spíš běh na dlouhou trať.

Jejich ostatní texty jsou taky dobré, high signal-to-noise ratio.
Většina mi přišla samozřejmá, ale v porovnání s nedomyšlenýma věcma co u nás produkuje vláda a krizový štáb (proč pořád není omezený počet lidí v prodejnách podle podlahové plochy?) je to na úplně jiné úrovni. Bylo by fajn něco z toho převzít.

https://www.endcoronavirus.org/guidelines

7 Karel Karel | 11. dubna 2020 v 20:53 | Reagovat

Meli bysme se vratit k prisne karantene a nemoc uplne zastavit. To je jedine funkcni reseni

8 schickelgruber schickelgruber | 12. dubna 2020 v 10:21 | Reagovat

[1]: jo souhlas s tim, ze to musi byt prisne nastaveny samozrejme...

9 schickelgruber schickelgruber | 12. dubna 2020 v 10:24 | Reagovat

[6]: no samozrejme, ze podle gps se da odhadnout kdo je kdo, obzvlast treba v kombinaci s data ze socialni site...musi se to samozrejme dobre zabezpecit.

U te erousky nejsem v detailu, tak se ozvi tymu co na tom dela.

Diky za tip na endcoronavirus.org, mrknu na to.

10 Thomys Thomys | 13. dubna 2020 v 18:44 | Reagovat

Myslim, ze naprosto out myslenka v CR. I chytra karantena.. neznam nikoho se znamych, kdo by by vubec souhlasil s poskytnutim dat o pohybu. Takze jakekoliv uvahy timto smerem jsou uplne zbytecne.

11 Das Das | 14. dubna 2020 v 6:14 | Reagovat

Predstava, ze bude zivot normalni jako jsme jej znali je hodne naivni.

12 Angel Angel | 14. dubna 2020 v 9:18 | Reagovat

Ať žije Orvell ...

je velmi naivní se domnívat, že při digitalizaci 4.0 již dávno tyto data jsou v cloudu, blackboxy jsou již od roku 2002 pevně instalovány atd., jen ten výstup...

spíš co jim doposud chybělo, je stádo ovcí co dobrovolně se všech základních lidských práv vzdá, a to se teď stalo...

úmysl určitě dobrý, ale ty následky...

byl jsi v poslední době někde v Asii Honzíku? ...jsi tam očipovaný, jak pes a bez mobilu si ani (s prominutím) neuprdneš

Karanténa 2.0 nic moc neřeší... jen selektuje lidi a vyhubí (a to doslovně) i menšiny. Ten kdo jako první funkční systém přivede na trh v podstatě odstartuje válku 3.0.

To co jen časem pomůže, je vakcína a jedno velké ponaučení v supply-chain - Asie není řešení ale příčina

13 MK MK | 16. dubna 2020 v 23:19 | Reagovat

Nepřestává mne udivovat, jak naivní někteří (zjevně jinak velmi inteligentní) lidé jsou.

1) Efektita něčeho takového by byla přímo odvislá od zapojení populace ... dovolil bych si tvrdit, že cokoliv pod 50% by mělo marginální efekt. Zároveň si nedovedu představit jak by někdo chtěl takovou participaci dosáhnout.

2) Takové sledování by mělo největší smysl na samém začátku pandemie ... asi by se tím dala i pandemie prakticky zastavit ... ovšem v současnosti už je populace příliš promořená.

3) Data o tom kde se pohybujete s přesností na metry mají ve světě marketingu (i jinde) cenu zlata ... jakmile to někdo začne sbírat, tak se jistě najdou tací, kteří budou schopni a ochotni tato data zpeněžit a najdou si pro to legální skulinu.

4) Kroky ke sledování lidí a zasahování do tradičního chápání soukromí je typický příklad salámové metody. Jakmile jednou otevřete dveře pro případ epidemie, za pár let takto budeme sledovat všechny co maj záznam v rejstříku, za dalších pár let všechny co někdy zapomněli zaplatil nějakou fakturu, atd. ... toto opravdu není cesta (resp. je to Čínská cesta). Správnou cestou je výchova populace tak, aby se lidé v drtivé většíně chovali rozumně a aby poslouchali skutečné odborníky na danou problematiku ... jenže do toho se nikomu nechce protože je to běh na dlouhou trať ... místo toho si řada lidí myslí, že nějlepší odpovědí je appka do mobilu.

14 Aa Aa | 19. dubna 2020 v 21:44 | Reagovat

Bez lokalizace, len bluetooth a nahodne kody. Google a apple na tom pracuju.

15 Ivan Ivan | 21. dubna 2020 v 13:33 | Reagovat

Já bych hlavně udělal víc stánků s pivem, ať lidi nemusej běhat s kelímkama přes celý město a pak už zbejvá než doufat, že do konce roku uvolněj tu vakcínu, ať můžem letět na dovolenou. Protože nevim kdo bude pracovat, když nemůže utrácet. Ale aspoň se trochu pročistí trh...

16 Vseved Vseved | 21. dubna 2020 v 22:32 | Reagovat

Nikdy nedam souhlas s pouzivanim dat, nikdy! Nech si to všichni zapamatují!

1) podle http://www.euromomo.eu/bulletin_pdf/2020/2020_15_bulletin.pdf neni zvysena umrtnost nez jine roky, dokonce ted klesa.
2) nemohu verit komukoliv z cirkusaku a parazitu na nich napojenych, jejichz vystoupeni si plati cirkusuchtivi, jinak tez nazyvani danovy poplatnici. Nietzsche: "stát lže všemi jazyky dobra i zla; a cokoli mluví, lže – a cokoli má, ukradl."
3) reseni je jedine, nechat to na lidech, kdyz se budou chtit skryvat, rouskovat, respiratorovat, at to udelaji a naopak. Hloupejsi skupina na konci hry proste bude mit horsi vysledky ve skore smrti/ekonomiky/kvality zivota (coz funguje bez ohledu na jakykoliv problem).

Anebo uplne jinak, karantena na vecne casy, odposlouchavani mobilu vsem i kdyz nevolaji, automaticke zapnuti vsech kamer, ubylo by zlocinu a spolecne bychom coronavirus porazili semknutim.

17 Antonio Antonio | 22. dubna 2020 v 13:56 | Reagovat

Takze nekdo jede do prace metrem C a pak lidi ze vsech vagonu do karanteny?

Pak vytah na Pankraci a zase vsichni do karanteny?

* pozdeji se ukaze, ze dana osoba byla infikovana, do prace jezdi metrem kazdy den (a zpatky)

18 risk_of_ruin risk_of_ruin | 29. dubna 2020 v 0:23 | Reagovat

@16: Píše se tam:
"Additional note this week: Due to the recent Easter period there may have been some further delay in registration of deaths in the countries, hence making the interpretation of this week’s mortality estimates a bit more uncertain than is usually the case."
a
"The  number  of  deaths  in  the  recent  weeks  should  be interpreted  with  caution  as  adjustments  for  delayed  registrations  may  be imprecise.  Furthermore,  results  of  pooled  analyses may  vary  depending  on  countries  included  in  the  weekly  analyses.  Pooled analyses are adjusted for variation between the included countries and for differences in the local delay in reporting."

Poslední časový interval vypadá v těchto grafech vždy "dobře", je to způsobeno tím, že některá úmrtí tam ještě nejsou zohledněna (tj. v dalším bulletinu bude změna i v datech z předchozích období, jak se budou postupně zpřesňovat). Dobře je to vidět tady (US pneumonia deaths): https://i.redd.it/lsqyafo5qmr41.gif

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama