Prosinec 2014

Valuace SocialBakers

31. prosince 2014 v 1:05
Dneska jsem se v praci trosku nudil, tak jsem se trosku prohrabaval sbirkou listin, coz delam asi tak 2x do roka a docela me to bavi (malokdo vi, ze jsem byl ve 14 letech novinar!). Tak jsem ze zvedavosti mrknul na to, co tam maji taky SocialBakers. No a na nejzajimavejsi vec, na kterou jsem tam docela silnou investigaci narazil byla valuace posledniho C Roundu, ktery cinil masivnich $26 milionu. Ono totiz nikde nebylo nikdy receno jaka byla ta post-money valuace, founderi okolo toho trosku mlzili napr. tady nebo firma tomu davala takovejhle spin (coz bych jim vubec nezazlival, hype s valuaci se musi delat) apod. No kazdopadne, abych to nenatahoval, tak podle mych propoctu ten posledni round stanovil valuaci SocialBakers na $115 milionu, coz je masivni cislo. Taky jsem tam konecne zjistil, ze trio founderu, panove Rezab + Homolka + Maixner po tom roundu stale drzi nejakych 35% equity, takze jim tam porad zustava velice peknej kus, kterej je jiste hezky motivuje pro mega exit one day :). Jo jinak je dobre jeste rict, ze vsechny ty investicni roundy (A,B,C) byly formou preferencnich akcii, takze investori tam budou mit nejaky special rights typu liquidation preference, prednostni pravo na dividendu apod. To dela tu preferred equity samozrejme cennejsi nez tu common equity, co drzi founderi, ale v pripade masivniho exitu (rekneme nejaky stovky miliony dolaru) to nebude mit vliv. Kdyby se nepovedl nejakej mega exit, ale prodalo se to treba za nejakou valuaci jako byla ta valuace soucasnyho roundu (coz doufam, ze nenastane), tak founderi by diky ty preferred equity zrejme dostali daleko mensi podil penez.

No dalsi zajimavost ze sbirky listin jsou trzby za 2013 - ty byly na nejakych 220 milionech Kc a ztrata za 2013 cinila 117 mio Kc. Nez si reknete, ze je to hrozivy cislo (ta ztrata), tak uprimne v tyhle growth fazi mi to prijde naprosto OK, proste investujou brutalne do rustu top-liny. Hodne by me zajimalo treba kam az posunuli trzby za 2014, to by bylo hodne zajimave cislo. Tipnul bych si, ze ale tak 50% je urcite celkem realnych, mozne je i vice. Tzn, ze se dostali treba na 330 mio Kc trzeb za 2014. No a ted jenom aby prisel nejakej kupec a vyplaznul za to treba 10-15x trzeb nez pujdou valuace do kopru a myslim, ze founderi i investori budou spokojeni :). Drzme jim palce! SB spolu s GoodData jsou totiz asi nejlepsi adepti na nejakou masivni exit reklamu Ceske republiky, SB dokonce vic, protoze daleko vic akcentuji svuj ceskej puvod.

2014 zhodnoceni

30. prosince 2014 v 15:42
Tak jakej byl 2014 v businessu? I pres velkej (muj zatim nejvetsi) odpis s Mineralii prekvapive zatim nejlepsi ever. Postarali se o to v podstate dve velky "trefy" - ePojisteni.cz a AAA Auto.

ePojisteni.cz - Tohle byl v podstate rok ePojisteni, respektive NetBrokers Holding, coz je jmeno naseho novyho holdingu. Jestli minulej rok jsem byl presvedcenej, ze Dusan a David jsou na 95% nejlepsi a neschopnejsi dvojkou na ceskym consumer internetu, tak tenhle rok uz to vim na 100%. Ja je v podstate podeziram z toho, ze mi zamlcujou spatny zpravy, protoze zadny v podstate letos neprisly :). V jejich podani to vsechno vypada skoro tak jednoduse, jako by detem [konkurenci] brali lizatka :)). Jinak se darilo vsem castem NetBrokers Holding a je treba vzyvednout kazdy jednotlivy team, performance byla genialni. Jinak jsme taky udelali letos ctyri akvizice - Zapakatel.cz, Slevin.cz, Tarifomat a ProfiSMS.cz (byvala soucast Crazy Tomato). Snad se v 2015 dockame i nejaky ty zahranicni expanze!

AAA Auto - Letos nejvetsi ceskou a slovenskou sit autobazaru koupil britsko-polsky fond Abris Capital. S kolegou jsme tam meli obstojny minoritni podil, ktery se nam tim prodejem krasne zhodnotil. Bylo zajimavy si vyzkouset v tomhle dealu aktivistickou polohu, clovek se skoro cejtil jako Carl Icahn nebo Nelson Peltz misty :))).

No naproti tomu stoji zavreni Mineralie, odpis par desitek mio, tomu jsem se pomerne detailne venoval v jednom s predchozich postu, takze tady nebudu rozebirat.

No co se dalsich veci tyce. Psal jsem tady o sve leveraged investici do CETV (majitel TV Nova mj.), to zatim vychazi krasne, uz skoro 100% return na vlastni investici za posledni pul rok. 1/3 ty svy pozice jsem minulej tyden odprodal za kolem 66 kc/akcie, zbytek dal drzim.

Konecne jsme taky prodali i ten druhej penthouse, co jsme s kamaradem developovali na Smichove. Kdybych vzal co jsem do toho dal a kolik dostanu zpatky, tak je na tom lehkej profit. Kdybych ale zahrnul cenu penez a voser, tak jsme na tom rekneme 2-3 mio ztratovy. No mam radost, ze si to muzu odskrtnout jako uzavreno, s developmentem si dam aspon na par let pauzu :)

U Semantic Visions jsem letos cekal na trosku vetsi break-out. Snad prijde tenhle rok. Developujeme spolecny produkt se SAPem, coz je imho pro cesky start-up uz samo o sobe docela uspech, mame novy pekny produkt Gloria pro globalni mining/resource firmy apod, tak snad to letos ve prijde!

Extra Online Media letos spustilo dalsi dva medialni projekty - G.cz a ExtraStory.cz. Extra.cz samo o sobe je tyhle posledni mesice v podstate break-even. Z kraje roku ale jeste zase spadneme do ztraty. Cilujeme pro cely vydavatelstvi pro 2015 break-even, verim, ze by se to mohlo podarit.

Co se mych topolu tyce, tak krasne rostou, tak mam potvrzeny, ze to funguje na 20ha. Kdyby se mi podarilo sehnat do najmu 1000ha, tak je hned vezmu, ale je to temer nemozny ziskat. Kupovat se mi ty pozemky nechce, to je strasne capital intensive a moje ROI kriteria tak nevychazeji.

Jo a zapomnel jsem na domeny. Letos pokracoval dal pozvolny pokles. Slozenky to ale porad plati. Ted vysvitla nejaka nadeje, ze bych mohl zase ziskat nejaky dobry data, coz by znamenalo, ze bych to zase rozjel ve velkym. Uvidime.

Takze nemam si na co stezovat, vsechno samozrejme nemuze nikdy vyjit. Tahle hra je o tom aby kdyz poscitate zisky a ztraty, tak aby vam to vyslo v plusu. No a to se nastesti letos pekne povedlo.

Eartha Kitt - Santa Baby

25. prosince 2014 v 21:21
Stastne a Vesele!

Fail story: Mineralia

15. prosince 2014 v 17:15
23. prosince bude posledni den, co bude nase monstr prodejna s mineraly Mineralia v Havlickove 3 otevrena. Zavirame kram po cca roce a ctvrt a nechame si jenom velkoobchodni biz. Uz je to jasne nekolik mesicu, rikal jsem to napr. uz studentum iCollege, nechtel jsem to ale poustet jeste publicly kvuli zamestnancum Mineralie, protoze by to ovlivnilo moralku.

Anyway, chtel bych tady sepsat par veci, co jsme udelali spatne, proc to nevyslo apod. Treba to nekomu pomuze, sharing is caring!

Odhady

Totalne se podcenily nejaky odhady, business planning apod jestli do toho vubec jit. V podstate nase mysleni bylo zuzeno na to, ze kdyz jsme schopny v prodejne na Ruzyni delat trzbu X, tak jsme schopni ciste presunem do centra delat 2X, protoze to pro lidi bude daleko vic dostupny, zabrousi tam lidi z ulice apod. To se nenaplnilo. Delali jsme v podstate stejny trzby v Havlickovy jako v Ruzyni.

Koncept

Idea byla tu prodejnu posunout trosku vice do high-endu a mit v nabidce i drazsi veci za rekneme desitky tisic Kc. Jenomze jsme zjistili, ze lidi se v ty prodejne cejti blbe, ze meli vlastne radsi tu Ruzyn, kde se ruzne mohli prehrabovat apod. Tady se najednou bali na veci sahat, meli pocit, ze jsme drahy kdyz mame tak nalestenej kram apod. Jo a idea, ze zacilime i rekneme na vyssi klientelu nevysla. Lidi drazsi veci vubec nekupovali. Jinak soucasti byla tez kavarna, cekali jsme se, ze se nejak rozjede, ze zacatku jsme spatne zvolili self service. Nikdy se nerozjela. No a na cem jsme se asi spalili nejvic je, ze ten prostor byl proste moc velky (a mel sileny najem), dnes treba vim, ze podobnej koncept na 200 m2 (a ne trech patrech, ktere maji dohromady 1300 m2) by fungoval.

Turisti

Staveli jsme to tak, ze se nam tam podari privest 300 turistu denne. A pocitali jsme s tim, ze prumerny turista utrati vic nez Cech. Pracovali jsme tak na incoming agenturach, tour guidech apod, kteri zacli vodit skupiny. Jenomze konverze tech skupin byla tak 5% na nakup. U normalnich lidi, co tam prisla podle inzerce, byla cca 50%. Prumerna hodnota objednavky byla cca stejna, ale kazdy turista diky nizky konverzi byl tak 10 min cennejsi. No logicky tour guidi a incoming agentury pak nemely zajem lidi vodit, kdyz jejich provize byla minimalni.

Partner

Spolecnik, co mel Mineralii na starosti, tak nebyl uplne schopnej drzet v tom poradek (ale na druhou stranu to mel docela jako srdcovku a venoval tomu s rodinou dost casu). Navic jsem zjistil, ze v branzi ma celkem velmi spatny jmeno, takze idea prodavat investicni kameny byla taky uplne mimo diky tomu. Rozloucili jsme se s nim cca pred pul rokem a poslednich 6 mesicu to v podstate tak jenom udrzujeme.

Spatny vybec zbozi

Vzhledem k tomu, ze jsme cilili trosku vic high-endove, tak jsme nakoupili mraky drahyho zbozi dopredu. Jenomze pak se zjistilo, ze to zbozi v podstate nikdo nekupuje. Takze nam bude lezet na sklade a kdyz ho budeme chtit rychle otocit, tak ho budeme muset prodat pod nakupkou.

Cost control

Vubec jsme obecne nezvladli cost control toho projektu. Vsechno porad overbudget apod. Bohuzel jsem byl moc mekkej.

----

No sakumprask jsem do celyho projektu sutru investoval vyssi desitky mio Kc. Aktualne si myslim, ze fair value te me investice je ted cca polovicni - to je ted nejaka hodnota zasob a velkoobchodniho businessu, ktery nastesti funguje a ma nejakej potencial. Takze jsem na tom minus docela solidni peniz. Rozhodne je to projekt, na ktery jsem prodelal zatim nejvic v zivote (jsem si ale na 90% jisty, ze v budoucnu tohle cislo jeste nekolikrat prekonam). Na druhou stranu jsem neztratil vsechno, to se stat taky mohlo. A jak se taky rika - "hlavne je to dobra zkusenost! " :))) No a pak je tady jeste to, ze ta Mineralie udelala spoustu lidem radost a byl to docela pekny "kulturni prispevek" mestu. Mel jsem z toho radost.

ePojisteni.cz vstupuje do Tarifomatu, transformujeme se tez do holdingove struktury

10. prosince 2014 v 12:47
Hot news z Epoj! Vstoupili jsme do Tarifomatu, zatim jsme ziskali 50% s tim, ze mame opci podil navysovat. Timhle se jasne stavame jednickou v mobilnich tarifech a ziskavame velmi silnou pozici v energiich, kde mame velkou ambici hodne vyrust. Zaroven s Tarifomatem ziskavame dalsi moznosti cross-sellu s nasim ePojisteni.cz. No a druha zprava je to, ze jsme dokoncili dlouhotrvajici proces premeny na holdingovou strukturu, kde vznikla spolecnost NetBrokers Holding, a.s., ktera nyni bude pod sebou mit zaveseno ePojisteni.cz, s.r.o., Elephant Orchestra, s.r.o. apod... Jinak probehlo i "scitani lidu" ve skupine, aktualne (vcetne uz Tarifomatu) mame 216 zamestnancu.

Press release zde:

V Praze 10.12.2014 (Tisková zpráva)
Společnost ePojisteni.cz, největší český srovnávač a prodejce online pojištění, majetkově vstoupila do společnosti Tarifomat, která je největším tuzemským srovnávačem mobilních tarifů a zároveň patří mezi nejvýznamnější srovnávače energií.
"Majetkový vstup do Tarifomatu je strategickým krokem skupiny ePojisteni.cz s cílem rozšířit sadu produktů, které našim klientům umožňují optimalizovat rodinné finance o oblast mobilních a datových tarifů a energií," říká Dušan Šenkypl, CEO a zakladatel společnosti ePojisteni.cz.
Tarifomat již využilo 150 tisíc zákazníků a tento rok uzavřel smlouvy v hodnotě více než 340 miliónů Kč. "Od vstupu ePojisteni.cz si slibujeme další výrazný nárůst klientů, kterým pomáháme optimalizovat náklady na mobilní tarify. Naším dalším jednoznačným cílem je stát se jedničkou v oblasti srovnání cen plynu a elektrické energie," říká majitel a ředitel společnosti Tarifomat, Pavel Černoch.
Skupina ePojisteni.cz zároveň dokončuje transformaci do holdingové struktury zastřešené společností NetBrokers Holding a.s. se základním kapitálem 433 miliónů Kč. Cílem je zjednodušení a ztransparentnění struktury skupiny, která je dominantním hráčem nejen v oblasti online pojištění, ale i lead generation, mobilního marketingu a slevového trhu. NetBrokers Holding a.s. bude aktuálně držet 50% podíl ve společnosti Tarifomat s opcí vedoucí k získání kontrolního podílu.
Webové portály Tarifomatu a skupiny NetBrokers Holding využívá přes 3,000,000 uživatelů v České republice a na Slovensku. ePojisteni.cz uzavřelo již více než 350,000 pojistných smluv a ostatní projekty skupiny zprostředkovaly ecommerce transakce v hodnotě více než 5 miliard Kč, čímž se řadí mezi nejvýznamnější české ecommerce subjekty.
Více informací naleznete na stránkách ePojisteni.cz a Tarifomat.cz.

Kapital ceskych oligarchu smeruje do onlinu

8. prosince 2014 v 13:36
Sleduju jak kapital ceskych oligarchu zacina vic a vic smerovat do onlinu. Namatkou treba Martin Roman (Slevomat via Enern, podle nejakych informaci uz je ale pryc), Vladimir Schmalz (Netmail), Kretinsky/Tkac (Rockawayi E-commerce holding), Ivo Valenta (Madfinger Games) nebo treba Karel Komarek (Geewa) jsou dobre priklady. Je to celkem logicke, v onlinu se uz toci docela zajimave penize, spoustu z nich tam vidi treba synergii ke svym nove nabytym medialnim businessum apod. Ja osobne bych byl rad, kdyby se online/IT business temhle penezum vyhnul a naopak se sam financoval od lidi, co vzesli ze stejneho prostredi a maji za sebou treba solidni exit nebo treba od transparentnich zahranicnim top-name fondu, ale tohle moje prani je asi prilis idealisticke a pokracovani tohohle oligarchozniho trendu je asi nevyhnutelne. Ono samozrejme tyhle penize mohou byt prospesne pro cesky online/IT biz, mohou diky nim vzniknout zajimave az skvele projekty apod. Jedinyho ceho se bojim, ze se nejak myslenkove/hodnotove spoji ta "nase" online generace s touhle generaci predchozi a zabrehne v blate. Samozrejme silny founder muze i takovejmhle svodum odolat, i kdyz investici od oligarchozniho kapitalu prijme apod, zalezi samozrejme na sile osobnosti. Jo a nechci se stylizovat samozrejme do nejakyho moralniho kompasu nasi online/IT generace, urcite na me nekdo s radosti vytahne parazitujici domeny, bulvarni web apod a narkne me z pokrytectvi, ale s klidnym srdcem vam zase muzu rict, ze jsem nikdy neprofitoval z nejakych vazeb na stat, nikdy jsem nic neukradl a nikdy jsem nikoho neuplatil. Malokdo by dal krk na to, ze to same lze rici o tech vyse zminenych. That's all.

Mel jsem takovej blbej sen...

2. prosince 2014 v 23:19
...ze u facebook skupin prestal kompletne fungovat organic reach...ze URL radek v prohlizeci prestal kompletne existovat a byl nahrazen search boxem googlu....ze Seznam si zacal uctovat za kazdy doruceny email...ze Twitter si zacal uctovat za kazdy tweet....ze Apple/Google si brali fee z kazdyho app downloadu...ze vsichni byli ochotni nakupovat uz jenom pres Amazon/Alibaba...a PayPal a spol si brali cut z kazdy transakce...ze ISPs si zacli uctovat za rychlejsi access...NO A ZJISTIL JSEM, ZE KAZDYMU MUSIM PLATIT, NEVLASTNIM ZAKAZNIKA, JSEM OTROKEM PAR ONLINE GIGANTU A MUJ BUSINESS JE BEZCENNEJ!

iCollege ma spickovy advisory board

1. prosince 2014 v 15:30
iCollege nove ustanovila advisory board - nekolik spickovych lidi z ceskyho online prostredi, kteri nam dodavaji doporuceni, zajimavy feedback a obecne nas tesi, ze jsou ochotni spojit sve jmeno s iCollege, coz nam dodava dalsi kredibilitu. Vice zde:

Vzdělávací instituce iCollege, zaměřená na přípravu pro podnikání na internetu, bude nadále silnější o Advisory Board: skupinu špičkových podnikatelů a odborníků, kteří budou pravidelně poskytovat rady, náměty a zpětnou vazbu.
"Požádali jsme o spolupráci výrazné osobnosti českého internetu," říká zakladatel iCollege, internetový podnikatel a investor Jan Barta. "A máme radost, že ohlas byl velmi pozitivní. Ukazuje, to, že si iCollege již vydobyla jméno a renomé."
iCollege stojí v současné době před několika výzvami. Chce podstatně zlepšit svůj marketing, zvýšit povědomí o značce a rozšířit tak okruh zájemců o studium. Chce dále prohloubit existující spolupráci s absolventy. A konečně se chce zaměřit na získávání zahraničních lektorů a hostů. S tím vším může nový Advisory Board výrazně pomoci, jeho hlavním smyslem však je morální podpora: jeho členové se k iCollege hlásí a už tím jsou schopni ji významně propagovat.
Současnými členy Advisory Board iCollege jsou:
• Ondřej Bartoš, investor, Credo Ventures
• Tomáš Čupr, podnikatel; Slevomat, Dáme jídlo, Rohlík.cz
• Václav Dejčmar, podnikatel a investor; RSJ algorithmic trading, Czechoslovak Models, DOX
• Jakub Havrlant, podnikatel a investor, Rockaway
• Petra Hubačová, podnikatelka, TechSquare
• Michal Illich, podnikatel a investor, Wikidi
• Eduard Kučera, zakladatel a člen představenstva, Avast
• Tatiana le Moigne, CEO, Google ČR
• Dušan Šenkypl, podnikatel, ePojištění
• Pavel Šťovíček, investor, Chenen
iCollege pomáhá mladým podnikatelům s rozjezdem vlastního technologického byznysu. Má formu neziskové organizace, provoz hradí ze školného a sponzorských příspěvků. V rozsahu devíti sobot během semestru se na iCollege vyučují čtyři obsahové bloky: podnikatelský, manažerský, technologický a věnovaný osobním dovednostem. K výuce patří práce na vlastním projektu a závěrečný hackathon. V současnosti probíhá na iCollege již pátý běh základního kursu a současně jsem úspěšně zakončili také první běh tzv. NextLevel, nadstavbového kursu pro absolventy. Vzděláváním v iCollege úspěšně prošlo již přes stotřicet studentů a příjem přihlášek pro jarní běh bude zahájen každým dnem.