Napad na aerolinky

1. července 2014 v 22:11
Musim rict, ze me od malicka nejak pritahuje transportni business. Zrejme od ty doby, co jsem si precetl biografii Aristotla Onasise nebo hral Transport Tycoon. Takze rad o tehle businesse premejslim, viz kdysi tady clanek na blogu na moji ideu na aerolinky se stewardkama nahore bez a pivem zdarma :)

Nicmene ted me napadnul trosku serioznejsi napad, ktery tady hodim do placu, reknete mi pripadne jestli vam to dava smysl.

Idea je to na aerolinky, ktery by litaly malymi letadly do mest, kam se nevyplaci litat velkym letadlem, i treba ATRkem pro 40 pasazeru. Mam na mysli takovy trasy jako z Prahy do Norimberka, Krakowa, Ziliny apod. Litalo by se necim takovym jako je Cessna Caravan pro 9-12 pasazeru. Tohle letadlo neni moc drahy, da se poridit cca za 50 mio. Totalni variabilni naklady (benzin, opravy, udrzba motoru) jsou u tohohle letadla cca do 10 tisic Kc za letovou hodinu. Litalo by se ze Kbel aby se usetrilo na poplatcich a druhak by to lidem usetrilo znacne casu na boarding (silne by to melo byt orientovano na business klientelu, ktera tohle hodne oceni). Jednosmerny letenky na vyse zminene trasy by se prodavaly radove od 3.999 Kc a rostly by s obsazenosti. Ridlo by se to super lean, objednavani samozrejme jenom web-based. No a kdyby se to letadlo dalo pronajmout (aspon na zacatek), tak by se to dalo imho rozjet i za maly peniz, ze by clovek zas tak moc neriskoval. Podle me by se to dalo rozjet i s kapitalem do 10 mio Kc.

Co myslite, je to smysluplny nebo totalni kravina?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ojean ojean | 1. července 2014 v 22:19 | Reagovat

za me, a to nejsem business klient /co to kurva vubec je?/, mi k ty ziline pridej trencin, budapest, gyor a nitru a za 4 litry s tebou budu litat furt. a klidne i do ostravy. uz me to rizeni sere...

2 mirek mirek | 1. července 2014 v 22:37 | Reagovat

problem bude s obsazenosti. byznys klientela s tim litat nebude ve vice nez 3-4 lidech. proste nebudou chtit na palube dalsi pasazery.
smysl bych videl v necem, co bych nazval parici poznavacky party kumpanu. podle meho silne rostouci skupina

3 Ritmus Ritmus | 1. července 2014 v 23:05 | Reagovat

Ked som letel do Prahy zo Ziliny, boli sme v lietadle tusim traja a naspat len dvaja. Vtedy ten spoj fungoval tusim 2-3krat do tyzdna. Spiatocna letenka stala 170 Euro cca. Spadova oblast Ziliny a blizsich miest, kde na letisko dorazia do 45 min je odhadom tak 400k ludi.

Linku zrusili - myslim, ze skutocna obsadenost bola vyssia, ako som vychytal ja, ale i tak to bolo urcite ubohe.

Problem je trochu v tom, ze ta casova uspora nebola taka znacna. Let trval necelu hodinu. Cesta na letisko cca 40 minu (15min rezerva + check in). Nasledne z Prazskeho letiska do centra tiez celkom dost. Takze to cele trvalo 3  hodiny. Vlakom, je to stale skoro dvojnasovok, avsak mozes si napr. posediet v kaviarenskom vozni, kde mne napr. celkom chuti atd...

Vidim tam prilis vela premennych v ktorych sa mozes prepocitat. Som dost pesimista.

4 Ritmus Ritmus | 1. července 2014 v 23:08 | Reagovat

[2]:to urcite problem nebude. Nebavime sa tu o Kretinskom, Tkacovi, Kellnerovi.Ti uz davno maju svoju letku. Ale to je to percento lokalnych superbohacov. Tych zvysnych 99 percent ma potencial to vyuzivat.

5 Toly Toly | 2. července 2014 v 7:44 | Reagovat

Napad se mi rozhodne libi. Nefunguje uz neco podobnyho jinde? Nekde jsem o tom uz cetl, ale rozhodne je tu stale prazdno. Kazdopadne

Myslim si, Aby to pro me melo smysl:
Musela by byt Maximalni uspora casu behem odletu. Nejlepe 10 minut pred - hodit veci a letet.

Vic lidi nevadi - hodne lidi musi cestovat a setrit zatoven cas. Kdybych stravil cestovanim 3 hodiny misto 6 vidim v tom smysl. Na kratke vzdalenosti je lepsi jet autem nez travit hodiny na letisti. Kazdopadne v letadle by clovek mohl pracovat, coz je take nesporna vyhoda. Jen zase to cekani na letisti :-/

Ocenil bych ze bych prijel k letadlu a koupil listky hned tam, jako je to v autobuse bezna vec, ale zrejme to jeste bude dost slouho nerealne vec

Kapital by to chtelo asi vetsi. Chce to vyzkouset nekolik tras a aby to melo smysl chce to aspon jednu linku do tydne. Zamestnanci, systemy, najmy - neni to zrovna lehkej byz. Ale smysl urcite ma, hodne stesti!

6 Tomas Tomas | E-mail | Web | 2. července 2014 v 8:43 | Reagovat

Tak hlavne poriadne dostat do povedomia a uspech to moze mat.Po vzore Google https://www.google.ie/flights/ ak by si taketo nieco mal pre oblast v okruhu 300-400 km tak krasa.

7 AtvCid AtvCid | 2. července 2014 v 8:45 | Reagovat

Nechci se tvářit jako skeptik ale nemyslím si, že by to fungovalo případně fungovalo dlouhodobě.

Vycházím z toho, že je poměrně hodně leteckých společností, které by si určitě rády vylepšili cashflow každou příležitostí. Tyto společnosti už vlastní (i když třeba na leasing) poměrně velkou flotilu letadel nevytížených, a pokud by tady taková příležitost byla, určitě by po tom šly. Jsem z Brna, pracuji kousek od letiště a vidím neustálé pokusy různých aerolinek umístit zde spoje menšími letadly kamkoliv a vždy to trvá tak max. půl roku a končí.

Každopádně pokud firm byla schopná nějak nárazově pronajímat za dobrej peníz nevyužité letadla jiných společností (takže by nemusela platit pravidelný leasing a platy pilotů) a navíc se povedlo nějak hodně urychlit se všemi bezpečnostními prohlídkami procedury před odletem a po příletu, tak aby to skutečně šetřilo čas, možná by to svou skupinu zákazníků našlo.

8 Michal Illich Michal Illich | E-mail | Web | 2. července 2014 v 8:55 | Reagovat

Pokud tě lákaj aerolinky, měl bych jinej tip:

Do těch hezčích dovolenkových míst (Maledivy, Seychelly, Srí Lanka, Madagaskar, Mauritius) vůbec nelítaj z Prahy přímý linky. A tak paradoxně nejrychlejší cesta na Madagaskar vede přes Paříž :)

Přímým letem se dá ušetřit tak 90-120 minut, což není nic světoborného, ale klientela lítající do těchhle destinací je poměrně zmlsaná, takže by na to myslím slyšela.

Dá se tam lítat jednou za týden nebo 10 dní a klidně jenom v high-peak sezóně (kterou má ale každá z těch zemí trochu jinak).

Problém (a zároveň příležitost) je v tom, že žádná z českých aerolinek nemá letadlo s tak velkým doletem. Ale němci, rakušani, holanďani, francouzi a další taková letadla mají a nejspíš by byli ochotni je půjčit na charter.

9 petrsson petrsson | 2. července 2014 v 9:21 | Reagovat

Honzo, nezahrnujes spoustu nakladu plus tam mas nekolik zasadnich problemu. Treba ten, ze komercni letecka preprava s jednomotorovym letadlem je vazne v Evrope problem. ps

10 OxfordBlues OxfordBlues | 2. července 2014 v 9:46 | Reagovat

http://www.surfair.com/
https://www.blackjet.com/

11 Stiff Stiff | 2. července 2014 v 10:42 | Reagovat

To mi prijde zajimavejsi tenhle koncept: http://www.fl3xx.com/

12 schickelgruber schickelgruber | 2. července 2014 v 11:18 | Reagovat

[4]: tak tak...

[5]: no tu velkou usporu casu se da dosahnout tema Kbelama...a nebo Terminalem 3 na Ruzyni pripadne.

[7]: ale vlastni nevhodna letadla (moc velka) na takovyhle linky

[8]: Tady jsem si skoro jist, ze v tomhle business urcite neni

[9]: proc je komercni preprava s jednomotorakem problem?

[10]: ten surfair mi prijde jako celkem zajimavej koncept, na Pilatuse jsem se taky dival jako alternativu.

13 chudak chudak | 2. července 2014 v 12:11 | Reagovat

Souhlasim, že než na "byznys" by byla možná lepší orientace na mladé opilecké partičky.

14 Jiri Jiri | 2. července 2014 v 12:56 | Reagovat

Kazda hodina dobra! Dokazu si predstavit, ze v 7 me nalozi na Ruzyni, v 8 vyhodi v Kaprunu na letisti s lyzema, dam si drink s kamosema a rano jdu na kopec. Vydrzim do nedele, navecer si v klidku sbalim a k veceri jsem doma. Rano fresh do prace.

Autem ... 5 hodin tam, 5 hodin back, prakticky nedele uz bez lyzovani, v pondeli domrdanej tak, ze fungovat zacinam o den pozdeji.

Ale mam to na letiste 15 minut, takze se mi to lehce rika ;-)

15 Lukino Lukino | 2. července 2014 v 13:44 | Reagovat

Schickegruber za par let :-D
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/6/10/1370885893018/Richard-Branson-subsidy-j-011.jpg

16 john john | 2. července 2014 v 17:24 | Reagovat

spis bych sehnal par malejch letadel, domluvil se s nakejma cestovkama a lital s tim nekam k mori na jare v lete a na podzim a na nakupy v zime z mensich mest, jinak si myslim, ze by se to neuzivilo z nejaky byznys klientely

17 Ladislav Ladislav | Web | 2. července 2014 v 22:54 | Reagovat

Zajímavý, ale otázka jestli se najde poptávka a zaplatí se to.

18 petrsson petrsson | 2. července 2014 v 23:08 | Reagovat

[12]: ad 9: protoze zijeme v Evrope a je to tezce regulovany business. I kdyz i zde se zacinaji ledy hybat, treba

http://www.ainonline.com/aviation-news/aviation-international-news/2013-09-01/door-opening-single-engine-commercial-ifr-europe

19 Petr Petr | Web | 2. července 2014 v 23:13 | Reagovat

A jak dlouho jseš případně ochotnej to dotovat? Pokud by byly ceny okolo těch 4000, tak věřím, že klientela by se našla, ale holt by to chvíli trvalo.

20 - - | Web | 3. července 2014 v 9:27 | Reagovat

[19]: Tak asi nějak..

21 JH JH | E-mail | 3. července 2014 v 11:50 | Reagovat

Imho dobrý nápad odpovídající logice. Air bizu fakt nerozumím, ale pokusím se na to podívat z pohledu cestovního ruchu (incoming), kterému se pár let v rámci svého projektu věnuji. Vemu to z otočky, co mám v hlavě, ale rekace by mohla být na desítky stránek.

Za prvé u nás je trvalý rozvoj mimopražských letišť. Pro mnoho lidí je Pha jen nedobrovolný přestup (cca 8% - statisíce)) lidí z Prahy hned zmizí. Důvod známe. Malá letadla do jiných měst (Pardubice, ostrava apod.) si klientelu určo najde.

Rozvoj kongresové turistiky do Pha je ovšem také znatelný a Váš nápad by jistě nezůstal bez povšimnutí celými managementy firem, který sem jezdí na různé akce (statisíce) příp. akce typu teambuildingu apod.

Dovolený mají v cestovním ruchu stejný podíl jako čistě "výlety za nákupy" a v tomto vedou u nás jednoznačně němci. Samotný let nic nezmůže, ale bude-li let all-inclusive se vším všudy napojen na další nezbytnosti, nebude imho problém.

Zároveň je faktem, že all inclusive roste, lidé prostě chtějí jedním nákupem vše (hotel, letenky, vyžití atd.), doporučuji zasadit biz do kontextu a navázat na další oblasti.

Klíčovým prvkem Vašeho nápadu je nejen zmíněná úspora času nejen letem, ale i v rámci odbavení apod. Jak jste potvrdil, že s tím jste si jistý, myslím, že to bude pro mnoho lidí lákavé.

Pokud byste to chtěl zkusit, jsem ochotný Vám navrhnout konkrétní modely na základě faktických informací. Těch věcí, co je třeba zohlednit je řada (mám na to cca 80 stránkovou analýzu CRuchu v rámci svého projektu).

No a pokud byste to chtěl zasadit do reálného kontextu se vším všudy a investici odhadujete na 10mio, tak k tomu přihoďte 2 mio (czk) a s mým projektem Vám nebude obloha stačit :))

22 Sračka 1 Sračka 1 | Web | 3. července 2014 v 13:21 | Reagovat

lol

23 Alex Alex | E-mail | Web | 3. července 2014 v 13:27 | Reagovat

Fajn napad, este by to chcelo spravit nejaky serioznejsi prieskum, pokecat s par ludmi z odboru.. Ale pri takom mensom pociatocnom kapitale by som do toho kludne siel aj ja ako nejaky podielnik, teda ak by cisla a nazory davali zmyslel, ak tak sa mozme klude stretnut a pokecat o tom viac..

24 schickelgruber schickelgruber | 3. července 2014 v 14:25 | Reagovat

[21]: jo, napojeni na nejakej incoming muze davat smysl...

25 JH JH | 3. července 2014 v 14:59 | Reagovat

[24]: Tak věřil bych tomu, že byste zvládl rozjet i jakousi pravidelnou linku či jakési letecké taxi, ale obecně cestovní ruch nejen v ČR vypadá jak ementál a vtip je v tom, že ty díry se snaží usilovně zacpat stát investicemi v miliardách ať už na komunální, krajské či národní úrovni. Díky tomu, že mnoho projektů je bohapustý tunel schovaný za formální projekty se to ale moc nedaří, na druhou stranu občas se ale něco povede  na takové vlně byste se v pohodě svezl s minimálními náklady.

Potenciál je v tom obrovský, tedy v malé letecké dopravě, nicméně s promyšleným know-how v některé z větví CRuchu téměř jistota. CRuch je hrozně zaostalý v celé Evropě vzhledem k technologii a možnostem.

26 hhh hhh | 3. července 2014 v 18:15 | Reagovat

v zemich s relativne slusnou infrastrukturou tohle nema smysl

i kdyby letecka preprava neco malo usetrila, tak jsou tam jeste dodatecny naklady: casovy, penezni i v komfortu

rekneme ze teda nechavam svoji A8 doma a letim do Krakowa nebo Ziliny, tam musim pocitat s casem pro prijeti a odevzdani pujcenyho auta, musim si to nejak objednat nebo nekoho zaukolovat a pak bud za pronajem toho stejnyho auta dam vic nez za letenku nebo se budu na vyletu na Malou Fatru hrabat Octavii nebo nekde cekat na taxika

Tohle ma davat smysl? Nedava. Minimalne by bylo nutny k tomu pridat pronajem aut v cene, ale i tak je to moc kratke, protoze kolik pracujicich lidi vi, jestli bude koncit pristi patek v 4 nebo 8 vecer? I prizpusobeni si schedule je hodne nakladna vec v porovnani s nastavenim "koncim a sedam do auta".

27 John John | E-mail | Web | 3. července 2014 v 18:26 | Reagovat

nějak se teď vrháte na biz pro riches. drahý šutry, drahý mezonety a teď (pro) drahý cestování. to fakt nese?

28 Oldřich Švéda Oldřich Švéda | E-mail | 4. července 2014 v 15:04 | Reagovat

Já bych se spíš kouknul po car rental businessu spojeným s tratí Praha - Ostrava. Jezdím každý týden na 1 - 2 dny do Prahy a sere mě, že když přijedu na nádraží, tak nemůžu sednout do auta a jet kam potřebuju. Pronájem vozu z půjčovny je drahej. Když to auto využiju na celý den 6 dní v měsíci, tak jsem za něj ochoten zaplatit max cenu operativního leasingu za tu dobu + nějaké fee navíc jako zisk. Jenže problém je parkování flotily aut u nádraží tak abych dojel LE na 1. nástupiště, šel 5 minut pěšky a nasedl do auta. Rezervace pochopitelně online.

29 j j | 4. července 2014 v 17:03 | Reagovat

V prvni rade bych zacal zkoumat, proc neco takovyho firmy jako LetovAir nebo Aerotaxi sro nedelaji. Jsou hloupe? Pocitaji s jinymi cisly?

30 hhh hhh | 4. července 2014 v 19:55 | Reagovat

Nechat si pristavit auto na nadrazi je problem? Staci pouzit google ne? Pristavi ti ho ne 5 minut chuze, ale 30 sekund, muzes vyjit primo tou brankou na magistralu.

[29]: presne tak
v Cesku je v porovnani se svetem skvela infrastruktura a zaroven tu jsou velmi male zacpy + slusne vlaky a busy, to vse je nevyhoda letani

31 tomas tomas | 6. července 2014 v 17:30 | Reagovat

za ty prachy se uz da sehnat zachovala L410 a to je uz je dopravni letadlo

32 Jerry Jerry | 9. července 2014 v 7:42 | Reagovat

Vlak do Nürnbergu uz nejezdi, a tim ani Frankfurt, tim smerem je porad Zelezna opona. V Nemecku ICE pohoda, pokud je to do 3 hodin, tak se letadlo nevyplati.

Bus do Nürnbergu jezdi pod 4 hodiny, ale je to nepohodlne, i kdyz to ma byt IC Bus. Letadlo by moc casu neusetrilo.

Ale treba Mnichov-Kosice je linka, je spousta sedych/cernych autodopravcu, zadne alternativni spojeni.

33 Milan Milan | E-mail | 11. července 2014 v 19:22 | Reagovat

Jdu do TOHO s tebou na1/2 telefon ti da Pavel... M.

34 Havel Havel | 11. července 2014 v 21:43 | Reagovat

nez delat tohle co bude hodne pracne a narocne, je urcite lepsi online, treba sbiarani email kontaktu je hodne vynosne. kdyz se podivame na Ermail company tak je evidentni ze vydelavaji vic nez maji potencial aerolinky tady v cesku

35 trevorr trevorr | 12. července 2014 v 17:03 | Reagovat

JB-co budes delat az Rusko vypne priliv ropy nebo se rozjede fight na Blizkem vychode? Nastuduj si tematiku letadlovy biz vs ceny ropy vs riziko vypadku pri zminenych fightech... taky si promluv s minidopravci typu Valnetis Air... prodelek kdyby nevozili kmotry do Chorvatska...Btw vzdycky jsem snil jet autem do Kbel a odsud letet do Ziliny na 14denni dovolenou nebo na dulezite obchodni jednani samozrejme s dalsimi 39 cestujicimi ve 100% plnem letadle...z Kbel...

36 jakub jakub | 12. července 2014 v 20:15 | Reagovat

Richard Branson o tomhle přemýšlel jako ty ale jako ve větším měřítku ale to smýšlení je podobné tudíž, žádný nápad není špatný :) Byzny v plné nahotě kdyžtak je to :)

37 rip-curl rip-curl | Web | 14. července 2014 v 15:29 | Reagovat

Podle mě to není špatný nápad. I když konkurence nějaká bude v podobě menších private jetů apod. Řešil jsem několikrát potřebu dostat se z bodu A do bodu B co nejrychjeli - nejlépe air taxi ale je to drahé. Pokud by tady bylo řešení které by se dostalo na zajímavé ceny, zákazníky by si to našlo. V dnešní době je hodně úspěšných a movitějších lidí kteří by to pravděpodobně využívali i v menších městech kde jsou letiště ale nikdo z nich nelétá a když ano, tak si to nechají težce zaplatit.

38 Bo Bo | 12. září 2014 v 22:04 | Reagovat

Uz jsem podniknul a zainvestoval neco s Pilatusem, operativni leasing na 3 Pilatuse, dalsi se dozvis na nasich strankach.

39 Mossi N lkeefe Mossi N lkeefe | E-mail | Web | 18. června 2017 v 12:45 | Reagovat

He was cast down by the bad news.

40 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | Sobota v 16:37 | Reagovat

I don’t know the first thing about nuclear physics.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama