Proc se nejake ceske start-upy nevrhnou na tyhle obory?

9. června 2014 v 16:56
Divam se na vsechny ty blbiny, co ceske start-upy vytvareji. Proc se ale nezameri na obory, kde jsou prokazatelne velke penize a s trochou invence by se daly disrupnout? Konkretne nejvic na mysli mam asi tyhle oblasti:
- dating - kvalitni placena seznamka
- auto classifieds - tzn neco jako sauto ale lepsi
- realitni server - podle me porad existuje prostor
- taxi appka - ok, existuje tady liftago, ale to je celkem mizerny

Podle me neni uplne ztracenej i porovnavac cen, heureka je teda strasne daleko, ale s talentovanym tymem tam moznost je, penez je tam jako slupek.

No, jenom takovy zamysleni no. Delam v podstate neco takovyho s extra.cz, snazime se naborit se do trhu (unsexy trhu pro startupy), kde existuji uz velci hegemoni, muzu konstatovat, ze to jde, je to sice beh na dlouhou trat, ale cca 3-4 roky po spusteni to bude velmi solidne vydelavat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 schickelgruber schickelgruber | 9. června 2014 v 17:39 | Reagovat

jo a jeste nabidka prace je dalsi takovej obor

2 Boeing Boeing | E-mail | 9. června 2014 v 18:35 | Reagovat

Zdravím Vás Honzo,
se seznamkami máte pravdu, prostoru je mrtě, protože jediná viditelná je edarling, jenže to je za prvé předražený, za druhé podvod na entou a za třetí funguje na stejně stupidním principu jako tisíce dalších marginálních nebo tisíce bezplatných.
Já už rok a půl makám na megaseznamce (youngeurope.eu), která bude fungovat úplně jinak a vzhledem k tomu, že budu lidi honit po "realitě" (nebudou sedět u pc), tak to pojede vč. cestovního ruchu (incoming) a zprostředkování podnikům (kterým zaplatíme :)) ) Už jsem Vám jednou psal (ze začátku), ale nebyl zájem. (po 8 měsících jednání s investory jsem se dost posunul). Jo a hodlám sežrat Facebook.
Investorům chyběly předchozí projekty (dělal jsem vše pro zaměstnavatele),  takže jsem udělal bonzakkorupce.cz a taky chystám rozjetí charitativní fundarisingu (goodmonday.eu) s vlastní filozofií.

Jednoduše, ohledně YE to je zabijáckej projekt (400 str.), jen potřebuji někoho, kdo mi to namaluje do virtuálu (výběrko vyhodilo 600k za celý web) a někoho, kdo koupí plátno, barvy a štětec (investor), a pak taky posilu do managementu.
Zbytek je jen pro zábavu. Tož tak. Budu rád, pokud se ozvete.

3 Oliver Oliver | E-mail | 9. června 2014 v 21:51 | Reagovat

Já mám taky jeden projekt. Týká se zmiňovaných realit, ale trošku jinak. Mělo by to na svém high sestřelit minimálně malé realitky. Prostě taková evoluce trhu. Jak ? Prodejce ušetří desítky procent nákladů při prodeji. Odpadnout realitní makléři, kterým se vyplácí docela balík z provize RK. Můžete si to představit jako nízkonákladovou realitní kancelář, která pracuje plně on-line, nemá žádné makléře ani pobočky - pouze call centrum a backoffice zajišťující kontrolu inzerátů. Technicky půjde o jakýsi opak agregátoru. Inzerent vloží nabídku, vybere si na které realitní servery si je přeje zveřejnit, podle toho zaplatí poplatek. Ten bude mnohem nižší, než je ceníková cena soukromé inzerce na jednotlivých serverech. Například rozdíl u sreality je 60 Kč / den pro soukromou inzerci vs. 1,50 Kč / den pro velkou realitku. Jako kontakt bude u inzerátu uveden přímo prodejce namísto makléře nebo si může za další malý poplatek vybrat uvedení call centra, pokud si nepřeje zveřejňovat své jméno nebo číslo. To nashromáždí požadavky volajících (prohlídky, dotazy...) a buďto je zavolá inzerentovi ve stanovenou hodinu, nebo pošle na mail. Dále může v případě této volby vyplnit doplňující informace, které nejsou veřejné, ale operátor je má k dispozici a zodpoví je volajícímu. Samozřejmě budou v ceně inzerce vzory kupních a nájemních smluv, složitější případy by řešily nasmlouvané advokátní kanceláře. Vše by problíhalo úplně on-line, něco jako byla DIRECT pojišťovna. Proč by přes tento server měl prodejce inzerovat a nezajít do realitky ? Protože dnes kdo chce prodat nemovitost, tak osloví 10 realitek. Tyto pak tu nemovitost vezmou a dají ji na všechny realitní servery. Všech 10 realitek na ty stejné servery. Pak se stane to, že jedna nemovitost je na jednom serveru 10x, nezřídka s jinou cenou. Co z toho inzrent má ? Musí zajít do 10ti realitek, uzavřít 10x smlouvu, komunikovat s 10ti makléři. Ve výsledku víc práce než zaplatit poplatek za jednu on-line inzerci a mít to na stejných serverech kam to dávají realitky a ve finále při prodeji ušetřit desetitisíce korun za provizi. A že je realitní kancelář lepší, protože má databázi poptávajících ? Houby. Všichni ti poptávající tam jsou proto, že si nevybrali z nabídky. Těžko je dnes někdo v databázi poptávek aniž by neprojel sreality. Takže tato přidaná hodnota klasické realitky už dnes neplatí.

4 Jiří Brůžek Jiří Brůžek | E-mail | 9. června 2014 v 22:10 | Reagovat

TA app pro taxikáře mě hodně rozesmála. Neznám důvod optimizmu, ale proč bych měl chtít app na taxikáře?
Jak je na tom Liftago? Kde je TAXI AGENT? Co dělá CITY TAXI Brno?

5 hobr hobr | 10. června 2014 v 0:07 | Reagovat

[3]: V čem je to lepší, než bezrealitky.cz?

6 Milan Milan | 10. června 2014 v 7:52 | Reagovat

Ještě jsi zapomněl na jeden segment, ve kterém jsou peníze, a to je body transformation/fitness biz, a v tom právě jedem.

Jó, jenže víc než investor by se nám do týmu spíš hodil mentor... kdybychom měli k ruce na dva, tři měsíce zkušenýho borce, co umí věci stavět na mezinárodní úrovni, hodně by to uspíšilo celý proces. Takhle dáme MVP dohromady nejdřív k 1.8.

7 Kaol Kaol | Web | 10. června 2014 v 9:37 | Reagovat

Mluvíš mi z duše. Startupista má snahu vymyslet něco revolučního, neobjeveného, uvažuje se ve virtuálním prostředí, ve virtuálních představách. Obdivuji jejich drive, ale než se do toho vloží peníze a úsilí, není od věci se kriticky zamyslet a pokusit se získat co nejvíce informací, názor od potencionálních zákazníků. Ale neříkám, že všichni jsou takoví.

8 Bloger Bloger | E-mail | Web | 10. června 2014 v 10:23 | Reagovat

Některé možnosti, co uvádíš, jsou rozhodně zajímavé tipy na nový starup. Mě ale překvapuje, že je stále poptávka (např. na webtrhu) po slevových agregátorech. Těch už je nepřeberné množství a například Skrz.cz má velmi silnou pozici na trhu.

9 Michal Illich Michal Illich | E-mail | 10. června 2014 v 10:53 | Reagovat

To je jako ptát se, proč restaurace neprodává boty.

Startup (ze své definice, viz třeba na Wikipedii) hledá zatím neobjevený trh a s ním spojený byznys model. Pokud děláš něco pro existující trh, nejsi startup. Což není ani špatně ani dobře.

Jinak ano, ty obory z článku jsou super a taky věřím, že by se v nich stále dala postavit zajímavá a úspěšná firma.

10 marx marx | 10. června 2014 v 10:58 | Reagovat

imho v tých realitách je priestor inde. Chcelo by to realitku, ktorá by sa venovala len tým, čo chcú kúpiť. V zmysle poviem, čo chcem nemusím sledovať XY serverov a odfiltrujú sa hovadiny - skúste povedať realitke, že chcete niečo 5 min od metra :) Problém je, že niečo takéto je potrebné len v Prahe/Brne/Bratislave, inde je ten trh tak malý, že to zrejme nedáva zmysel.

Provízia sa delí na polovicu, takže hladom by neumrela.

11 ojean ojean | 10. června 2014 v 12:29 | Reagovat

a proc vsechno jen online? slusnej bizz jsou inseminace krav, dotahnout sem par bejku z poradnyho chovu /argentina treba/ a pak prodavat urcitej produkt... ale nemusi se zustat jen u krav, zano:-)

12 nait nait | 10. června 2014 v 13:39 | Reagovat

appce Uber so v Ameru docela daří

13 Oliver Oliver | E-mail | 10. června 2014 v 14:32 | Reagovat

[5]: No přece v tom, že bezrealitky je jen inzertní server - jeden. A to je to podstatné. Ten můj systém by naopak nebyl inzertní server, ale zajišťoval by inzerci na všech již existujících serverech. V tom je ten háček.

14 pomnzgds pomnzgds | 10. června 2014 v 14:49 | Reagovat

[3]: nabízet takový agregátor inzerátů např. pro předražené sreality, to jste uplně nevymyslel ameriku ... už o to pokusy byly, ale ztroskotaly na tom, že v neomezeném módu pro realitku (těch např. 1,50 na den místo 60 pro soukromé) se zkrátka uvádí kontakt na makléře dané ralitky, ne na třetí osobu (soukromého prodávajícího) ... pokud to nemáte domluvené přímo se seznamem, tak to déle než na pár týdnu ochcat nejde.

Jinak prodával jsem nemovitostí několik a kromě srealit a bezrealitky nefunguje nic jiného, LAUTR NIC, např. hyperreality a další - nula. Pouze sreality a bezrealitky mají efekt. A lidi to celkem všeobecně vědí, proto taky žádný jiný server zatím nijak neprorazil a když, brzy začal skomírat.

Hodně těžký obor, ale pokud se vám povede, klobouk dolu.

15 pomnzgds pomnzgds | 10. června 2014 v 14:57 | Reagovat

samozřejmě to jde udělat formou uvádění čísel na callcentrum a přepojováni apod. ... ale myslím, že si seznam jednu ze zlatých žil, což sreality jsou, ujídat prostě nenechá.

16 petr petr | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:58 | Reagovat

A jaký je byznys model těch realitkových serverů? Mít peníze za placené inzeráty od realitek?

17 Kralovec Kralovec | 10. června 2014 v 23:05 | Reagovat

[9]: Tak to je s prominutim kravina, at se to pise na wikipedii nebo ne, to s tim, ze startup dela na novym trhu. Novej trh objevuje kazdej podnikatel, zisk se tvori proste tim novym trhem nebo novym pristupem k trhu. Viz. Schumpeter.

Jinak k [7]: jediny informace - jediny relevantni informace - je zisk (nikoliv ucetni) pomerenej k jinejm velicinam. Startupy a firmy co nejdou po zisku, ale po investorech, tyhle informace nemaji, nebo je maji jeste vic zkreslene, takze rikat startupu at si ziska vic informaci je totez jako rikat mu, at zmeni byznys model.

18 Michal Illich Michal Illich | E-mail | 10. června 2014 v 23:11 | Reagovat

[17]:: Pokud je to kravina, tak to zkuste na Wikipedii opravit :) - se zlou se potážete, ta současná definice je podložená poměrně autoritativními zdroji.

"Novej trh objevuje kazdej podnikatel" - ne, pokud si otevřete novou restauraci (nebo realitní server, ať jsme ontopic k Honzově příspěvku), tak tím žádný nový trh neobjevujte. A přesto jste podnikatel (a můžete být i hodně úspěšný).

19 Oliver Oliver | E-mail | 10. června 2014 v 23:23 | Reagovat

[14]: Samozřejmě tohle může být problém - pravidla sreality a ostantích, ale to call centrum může být řešení. Tou nejdůležitější hodnotou je nízkonákladovost tím, že odpadnou realitní makléři, mravenci, kteří se odvádí dobrou práci, ale jsou postradatelní pokud inzerent ušetří desítky procent při prodeji. Podle mě problém bezrealitky.cz je nízká likvidita a to že je se ty inzeráty neobjeví na jiných serverech. Nedávno jsem tam hledal kancelář, v krajském městě byly asi jen 4 inzeráty, zato na sreality a jiných jich byly desítky. Jo a ad ten nový trh, tady nejde o to objevit nový trh, ale inovovat, mít edge - výhodu. Je spousta oboru, kde jsou všichni zkostnatělí a ikdyž se na tom trhu může zdát plno, někdo s inovacemi a drivem je může převálcovat, protože oni zaspí na vavřínech. Jedou v rozjetým vlaku, ale zapomněli na to že mají rezavou parní lokomotivu v 21. století. Průšvih je, že to, proč startupy nejdou do toho co píše Honza Barta, je jen nenažranost investorů - chtějí další facebook, nebo minimálně globální startup, protože CZ je pro ně malý trh. Proto se tu nikdo nepustí do toho o čem Honza Barta píše. Šikovných lidí je spousta, ale nikdo na to nedá prachy a nezainvestuje 3 roky zápornou EBITDA.

20 Kralovec Kralovec | 11. června 2014 v 13:41 | Reagovat

[18]: Nevim proc bych mel venovat usili do opravovani wikipedie. Svet je plnej podobnejch zvastu.

Samozrejme, ze i hospoda je novej trh. K tomu, co je trh zase ja doporucuju si precist treba toho Schumpetera nebo nejaky ne uplne debilni pojednani o tom, co je vlastne trh. Napriklad nekuracka hospoda a kuracka hospoda jsou do jisty miry jiny trhy. Zadnej trh neni oddelenej a zadnej trh neni stejnej. I proto ma UOHS, jehoz fungovani a rozhodovani, je od a do z zavisly prave na vymezeni trhu, dost zasadni problemy [samozrejme si je nepripousti].

Cokoliv, co se dela online, je novej trh. Uz jen samotnej prechod online je brutalni zmena.

Pokud je ale nekdo tak natvrdlej, ze demokraticky vetsinovej kompilat z wikipedie bere jako pravdu, tak neni pomoci. Byznys je nikoliv o vetsinove pravde, ale o tom jak veci skutecne funguji. Startup se od beznyho byznysu da oddelit nikoliv mirou inovaci, ale tim, ze zisk je odlozen kamsi do nekonecna.

Neuveritelny jak se u startupu zase objevuje kolo a placa se neco o trhu. Jakejkoliv byznys, co nehleda novej trh a nesnazi se ho zabrat, kolabuje stejne, jako kdyby si dnes nekdo rohodl otevrit lidovou hospudku IV. cenove skupiny. To neni old school byznys plan, to je byznys plan, co nema nadeji. Kdyby byla definice z wikipedie platna, tak je startupem kazdej byznys.

Doporucuju nesnupat tolik wiki.

21 ermail forever ermail forever | Web | 11. června 2014 v 23:45 | Reagovat

stejne myslim ze dycky bude dost prilezitosti vydelat...
treba takova blbost jako email.cz a jak to funguje

22 Kupka Kupka | E-mail | 11. června 2014 v 23:58 | Reagovat

add

23 Kupka Kupka | 12. června 2014 v 0:07 | Reagovat

18: Ohánět se Wikipedií a považovat ji za objektivní zdroj informací je opravdu vtipné. Pro princip na jakém Wikipedie funguje se proto nedá považovat ji za adekvátní zdroj. Zmiňovat Wikipedii v akademické sféře je považováno za sprosté slovo a nikdo si ani nedovolí z ní něco citovat.

24 Angel Angel | 12. června 2014 v 12:08 | Reagovat

[23]: dodatek :) nejlepší je že firmy jako http://www.freytagberndt.cz/ přepisují Wiki do jejich aplikací (no hlavně že mají autorské práva) - vydávají za své :D a pak se diví když jsou u soudu :D :D :D

jinak se nedomnívám, že vše co se globálně nakupuje a lokálně prodává bude do budoucna stejně fungovat -reglementace trhu bude přibívat

25 Ladislav Ladislav | Web | 12. června 2014 v 21:01 | Reagovat

Máte super nápady, ale pokud člověk nemá kapitál jako vy, tak se neprosadí.

26 des des | 13. června 2014 v 10:07 | Reagovat

[25]: Tak vzhledem k pohledu na váš web se nedivím, že jste se neprosadil.

27 schickelgruber schickelgruber | 14. června 2014 v 21:32 | Reagovat

[25]: nesmysl

28 Kaja Kaja | 15. června 2014 v 9:07 | Reagovat

S vyznenim clanku v zasade i souhlasim, nicmene kdyz to vezmu po poradku:
- Seznamka. Lidi za tyhle sluzby moc nechtej platit, urcite by se nasla skupina "trendy-yuppie-hipster lidicek" co by takovou (placenou) moznost uvitala, ale pak by vytvoreni jednoho inzeratu (vytazeni toho nejlepsiho o inzerentovi, foceni, retuse:) de facto byla prace na dny, coz pri poctu potencialnich inzerentu je perspektivni prace pro nejakej par, kde jeden umi fotit, psat, "vyzna se v lidech a trendech" a druhej je treba honenej v IT, pravu a makteringu- cili mozna dobra prace pro par nebo dve tri kamarady/-ky a podobne. Proc ne, ale to neni to imho tip pro alokaci investicniho kapitalu.
- O autoserverech vim prd.
- Realitni server. Je pravda, ze sreality a vse ostatni (hyperreality, reality123, reality.cz) je mizerie co se tyce user friendy, moznosti filtrovani a tak. Jenze takovej server dela hlavne siroka nabidka nemovitosti, coz vidim jako kamen urazu. Pokud je nabidka siroka tak mouchy odpustim, bohuzel. Pokud inzertni portal, tak uz mi perspektivnejsi pro malej byznys prijdou servery specializovany na uzkej segment (farmy.cz, equireality, reality1788), ktery poskytnou pridany sluzby.
- Taxi. Tady vidim jako kamen urazu ten, ze lidi, co jsou zvykly pravidelne jezdit taxikem maj svy oblibeny taxikare, spolecnosti a telefonni cisla a tyhle lidi delaj vetsi cast objemu. Taxikem v zasade jezdi dve skupiny lidi (nepocitam li turisty, hotelova taxi a cestu z letiste 1x za rok) . Ti co ho povazujou za dalsi druh verejne dopravy, ti oceni blbuvzdornost, nizkou cenu pro stale zakazniky, spelehlivost a rychlost pristaveni. A patecni a sobotni noc, kdy se lidem nechce jet v noci MHD. Ani jednu skupinu nepovazuju za perspektivni v tom, ze bude naklonena tomu mackat nejaky mikroikonky a vypisovat adresy a casy do nejakyho rozhrani v telefonu. Dtto opilost a nejake presne zachazeni s dotykovym displejem taky neni zadna vyhra. Navic jednou to nedopadne dobre (taxi nedorazi, zakaznik potavku neodesle, neco se posere a ochota takovou aplikaci uzivat hrozne klesne). Prijde mi, ze napad "nekdo by mel udelat poradnou taxiaplikaci" se ceskou scenou takhne jak cervena nit, ale to, ze zadna neni, neni hlouposti investoru, ale toho, ze s tou ideo chodej casto bud geekove a/nebo lidi, co taxikem stejne nejezdej.

29 Marie Marie | 19. června 2014 v 21:42 | Reagovat

[13]:Znáte svojí cílovku? Nechci vám brát iluze, ale člověk, který prodává jednu nemovitost za život, neví jak ji nafotit a popsat, neumí číst LV, nezná postup na katastru a málokdy je schopen vyjednávat s bankou o hypotéce, resp. zástavě, právníkem druhé strany a kupujícím o podmínkách... A lidé neoslovují 10 realitek, obvykle si dají někam inzerát a 10 realitek osloví je.

30 Rrepair lkeefe Rrepair lkeefe | E-mail | Web | 29. května 2017 v 2:48 | Reagovat

I bent over backwards to help her.

31 Marie Marie | Web | 16. června 2017 v 13:18 | Reagovat

Myslím že seznamka smysl má. Ten výše zminovaný edarling začal teprve v roce 2008 a má už docela dost klientů, takže prostor pro konkurenci tu je.

32 Mossi N lkeefe Mossi N lkeefe | E-mail | Web | 17. června 2017 v 2:03 | Reagovat

Do you have a calculator on hand?

33 Mossi N lkeefe Mossi N lkeefe | E-mail | Web | 18. června 2017 v 14:40 | Reagovat

I’ll do my bit, you can count on me.

34 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | 15. července 2017 v 20:27 | Reagovat

Can you give me a lift to the bank? He gave her a ride in his new Porsche.

35 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | 17. července 2017 v 6:48 | Reagovat

He knows this town from A to Z.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama