Duben 2013

Spousta novinek z iCollege

27. dubna 2013 v 1:18
V iCollege je skutecne spousta novinek. Mame podstatne rozsireny web se spoustou novych informaci, na ktere se uchazeci ptali. Velka pochvala patri Oldu Neubergrovi, ktery si zmeny vzal na starosti. Tez jsou otevreny prihlasky na podzimni a jarna beh, takze nezahelejte. Jinak se nam jako stipendijniho partnera podarilo ziskat Ceskou Sporitelnu - vybrani studenti z vysokych skol budou tak mit skolne za polovic, druhou pulku za ne zaplati CS, coz je pecka. Minulou sobotu se tez konala prvni alumni party pro minule a soucasne studenty - super platforma na networking.

Jo, a na zaver prosba tady do plena. Ac si vsichni mysli, ze iCollege je strasnej vejvar jelikoz si uctujeme vysoky skolny, neni to tak. Skolne pokryje pouze cca 70% nakladu, tzn jsme zavisli na sponzorech/donorech, aby iCollege mohla fungovat. Takze pokud byste treba cejtili, ze uz jste neco na tom ceskym netu vydelali a chteli byste neco vratit komunite, tak iCollege je na to docela fajn platforma. Jsme vdecni za jakykoliv prispevek. Pokud byste meli zajem nam neco darovat, ozvete se Ive Kucharove na iva.kucharova(zavinac)icollege.cz.

Orbital - Frenetic

22. dubna 2013 v 17:05
Orbital je asi nejoblibenejsi kapela z myho mladi, kdybych si mel vybrat z takovy ty velky petky Underworld - Chemical Brothers - Leftfield - Fatboy Slim - Orbital. Tu stara pecka Frenetic s krasnym zenskym vokalem.


Zdenek Bakala kupuje Centrum Holdings

15. dubna 2013 v 0:02
Podle Borovana je Zdenek Bakala blizoucko koupe Centrum Holdings za cenu 200-300 milionu Kc. Za 200-300 mio je to rekneme rozumnej kauf, tuhle cenu to ma pro nekoho kompetentniho, co umi online. Nicmene to nelze moc o Economii rici. Centrum Holdings totiz potrebuje naprosto ruthless manazera, ktery si vyhrne rukavy a nebude se bat uspinit. Jenomze takovyho cloveka, co by na online mel cit a tohle zvladl v Cechach nesezenete, zvladne to jenom clovek, co by v tom mel vlastni penize. Proste dat tam dalsiho "Andrease", co bude brat vic jak milion mesicne nestaci.

Ve sve podstate spravny pristup by byl se zamerit pouze na ctyri veci: homepage centrum.cz, email, aktualne.cz a zena.cz. Vsechno ostatni zavrit. V ramci tyhle zmeny vyhodit cca 3/4 lidi mimo redakci aktualne.cz a zena.cz. Jenomze na tohle nebude mit v Economii nikdo koule. A nemel na to ani predchozi management.

Bottom-line je to, ze s novym majitelem bude pokracovat postupny upadek Centra s tim, ze jediny co bude jakztakz rozumne dal fungovat bude aktualne.cz.

Vitez bere vse

13. dubna 2013 v 0:50
Na internetovym businessu me hodne fascinuje jedna vec, a je to markantnejsi nez v jakymkoli jinym sektoru, a to, ze v rade internetovych sluzeb plati pravidlo, ze vitez bere vse. Vsichni ostatni potom paberkuji nebo bankrotuji.

Samozrejme se to lehce lisi od sluzby k sluzbe. Nejmarkantnejsi je to imho u socialnich siti. Facebook bere vse, kdokoli ostatni nebere v podstate nic. Relativne podobny je to u vyhledavani. Google tiskne penize, druhej v poradi - Microsoti Bing - to dotuje miliardama dolaru. Muzeme se podivat i do Cech, treba na portaly. Seznam vydelava miliardu Kc rocne, dvojka v poradi centrum.cz, je ve ztrate. Jobs.cz naprosto dominuje HR trhu, vsichni ostatni sbiraji drobky apod apod.

Ale zase u jinych segmentu to tak uplne nemusi zase byt. Kdyz o tom premyslim, tak tahle "vitez bere vse" teorie se nejvic projevuje u segmentu, kde jsou za a) vysoke bariery vstupu a za b) je dosahovano velkych uspor z velikosti, za c) marginalni naklady na obslouzeni dalsiho zakaznika jsou minimalni a pripadne jeste za d) funguje tam nejakej network efekt (tohle prinesl do hry facebook).

Takze segmenty, kterych se to tak silene netyka a tudiz i treba dvojka a trojka na trhu muze rozumne vydelavat jsou veci jako e-commerce (cim vic niche, tim lipe), slevomaty, online media apod.

Treba u naseho ePojisteni.cz si myslim, ze spis to bude bliz tomu "vitez bere vse", ac teda ne tak extremne jako treba u vyhledavani. Uz dnes si myslim, ze ten trh online pojisteni je ve fazi, kdy treba nas nejblizsi konkurent bude mit mesicni trzbu jako my mame treba mesicni zisk. Kdybych to mel analyzovat tou mou vyse zminenou teorii, tak trh online pojisteni vypada nejak takhle:
a) bariery vstupu se kazdy den zvetsuji a zvetsuji - at uz treba narokama na procesy, zvysujicim se cenam trafficu
b) uspor z velikosti je urcite dosahovano, napr. lepsi podminky od pojistoven apod.
c) marginalni naklady na obslouzeni dalsiho klienta - ty jsou bohuzel pomerne velke, obsluhovat dalsi zakazniky = dalsi makleri na telefonu. Nicmene i v tom lze delat pokroky - casem ucit klienty aby si to uzavirali uplne sami online apod.
d) network efekt - ten tady samozrejme nefunguje tak jako u facebooku, nicmene v tomhle nasem businessu bych to srovnal s doporucovatelnosti lidi, tzn ripple efekt kvalitnich sluzeb

Kazdopadne je zrejme, ze ty nuzky se budou jeste vice v dalsich letech rozevirat.

Kroku Telefoniky fakt nerozumim

13. dubna 2013 v 0:28
Telefonika o2 tenhle tyden rozpoutala regulerni cenovou valku svym neomezenym tarifem za 750 kc mesicne. Dnes uz zaregoval Vodafone s podobnym tarifem za 690 Kc. Vsichni ted cekaji na T-Mobile jak zareaguje.

Kazdopadne tomu kroku z pohledu Telefoniky fakt nerozumim. Ceskej trh byl poslednich par let ukotven v takovym oligopolnim teplicku, zadny operator nejak nesel agresivne za marketsharem a vsichni maximalizovali zisk, podinvestovavali site apod. Z tohohle pohledu byl v ramci Evropy ceskej trh hodne vyjimecnej - ebitda marze byla radove 40% u vsech operatoru.

No ale z niceho nic Telefonika vytahla do valky. Zajimalo by me co si mysleli, ze tim ziskaji. Podle me tim krokem treba ziskaji 1 procentni bod marketsharu, vic ne, protoze konkurence to dorovna pomerne obratem. Ale co tim ztrati? Podle me timhle krokem Telefonika celymu sektoru umazla tak 5 miliard Kc ebitdy. Coz je samozrejme naprosto bajecne pro spotrebitele, protoze de fakto je to extra 5 miliard v penezenkach lidi rocne, za ktery si treba u me koupi mineraly.

Je jasny, ze by tohle jednou muselo prijit. Ale radove jeste rok az dva, se to dalo dal oligoplne dojit. Virtualni operatori totz nejsou moc velka hrozba zatim, tou by byl zrejme az ctvrty operator. Fakt je ten, ze kdyz se ted rozpouta tahle cenova valka, ochota PPFky biddovat na licence bude taky trosku jinde.

Kouzelna Almara je super peknej pocin, ale podle me vydelavat na tom bude sakra tezke

10. dubna 2013 v 1:21
Se zajmem sleduju novy projekt Miton Boys (a Enernu a Tomase Cupra) Kouzelna Almara. Sam jsem se cca pred rokem totiz na tenhle business case koukal ale nakonec jsem to zavrhl, ze mi to neprislo financne zajimavy. Nicmene je to bezesporu super value added sluzba pro spotrebitele. Ale vydelat na tom bude sakra tezky.

Tech duvodu je nekolik. Podle me ten hlavni bude utilizace. Budu-li brat v potaz, ze kazda ta skrin umi drzet 54 baliku, tak pri deklarovane cene 59 kc balik (prumerny ulozeny jeden den) by znamenalo neco jako revenue 110 tis kc mesicne vcetne dph z jednoho boxu. Nicmene imho te stoprocentni utilizace jde dosahnout jenom v teoreticke rovine. Podle me realne (a to s hodne usilim) jde dosahnout tak max 50-60%. Jednak lidi tam nechaji ten balik lezet nekdy treba tri dny a druhak to realne nikdy neni mozne mit konstatne plne (v ramci roku ruzne peaky a troughy v objemu obchodu apod). Pak jsou tady samozrejme veci jako to, ze tim, ze KA prichazi na trh jako prvni, tak v podstate musi ten trh edukovat o novem zpusobu dopravy, coz je vzdycky nejdrazsi. Pak jsou tam takovy nakladny veci ala samotna doprava, mezisklad, admin, najem za umisteni boxu apod. No a samotna kapitola je samozrejme capex. Jestlize jeden ten box stoji treba cca pul milionu, tak 100 avizovanych boxu je nejakych 50 mio, byt se to bude dat leasovat treba 50/50, tak porad je to financni naklady znacny. Dalsi vec, ochota velkych eshopu ala alza nebo mall se zapojit je zatim minimalni, i z toho duvodu, ze maji vlastni nakladnou pobockovou sit pro osobni odber, cimz se odlisuji od malych ryb. Takze spis ta KA muze byt vhodny distribucni kanal pro mensi eshopy, nicmene tim, ze budete mit stovky eshopu tak se vam zase zvedaji naklady (je daleko drazsi denne odbavit 5 zasilek do meziskladu po 1000 kusech od velkych hracu nez 300 zasilek po trech kusech) atd. Samozrejme je tam na druhou stranu nejakej upside - treba pokud si budou uctovat neco extra za billing tak to muze prinest nejaky dodatecny trzby, vyhledove moznost vyuzivat ty boxy pro odesilani apod.

Cimz nechci rikat, ze to nemuze fungovat. Ale bude to sakra hodne driny a treba dosahnout 10% ebitda marze bych bral treba po dvou letech jako uspech. Ale Miton parta si holt nikdy nevybirala jednoduchy cesticky a vzdycky to meli vydreny a proto za to i sbiraji ruzne ceny apod. Narozdil ode me, kterej holt lovi ty easy prachy na ulici.A proto je maji vsichni radi.

Tip na top designera

6. dubna 2013 v 22:15
Chtel jsem hodit tady do plena jestli nemate nekdo tip na naprosto top webdesignera/studio pro nas chystany eshop se super drahejma mineralama. Chtel bych aby to melo super luxury feel jako treba weby BVLGARI nebo Graff, ale zaroven si udrzelo funkcnost jako ma treba Tifanny (US verze), ktera tam ma eshop ve kterym se da jeste nejak rozumne browsovat a nakupovat.

Mate nekdo tip na nekoho, kdo bych takovejhle design v Cechach zvladnul? Me z hlavy napada totiz asi jenom 2Fresh a chtel bych si vybirat z vicero. Pokud mate, postnete pls link na reference v diskuzi, dik moc.

Novy web pro nasi vystavu mineralu

2. dubna 2013 v 8:02
Dneska jsme spustili novy web pro nasi Vystavu Mineralu. Pusobime stale na stare adrese Drnovska 36, Praha 6 - Ruzyne, kde mame 3500 m2 vystavovaci plochy. Bohuzel stehovani do centra se vyrazne protahne, bohuzel vsechny povoleni, stavebni prace a kolaudace sezerou strasne casu - radove realisticky termin je Leden 2014. Ale pak budeme mit skutecne exkluzivni prostor primo naproti Masarycce, holt si ale budeme muset pockat.

Takze zatim rozjizdime jeste kampan na starou adresu. Dneska zacne online a v druhy pulce mesice pridame printy a PRko.

eXtra.cz, mesic pote

1. dubna 2013 v 14:35
Dneska je to mesic, co jsme spustili nas bulvar eXtra.cz, tzn dovolim si malej recap. Co se tyce obsahu, tak si to redakcne vic a vic seda a pomalu se blizime optimalni situaci. Po spusteni jsme byli mozna az moc tvrdi, ted po mesici jsme trosku odtvrdili ale zachovavame si tu nasi jizlivost. Postupne bychom jeste chteli prinaset vic celebrity news a trosku min bizarnosti. Jinak co se tyce budovani organichyho trafficu, tak tady je vesmes vse podle planu, ta krivka direct navstevniku nam moc hezky roste. Co je trosku negativni prekvapko je to, jak presne funguje ten social traffic - puvodne jsem si myslel, ze ten social traffic by mohl delat tak 3 pageviews na navstevu, ale skutecnost je tak 1,6. Proste kdyz nekdo neco nasdili na facebooku, tak se na to podivate a jdete pryc. Co se tyce monetizace, tak tam dost jeste pokulhavame, ale s tim jsme pocitali. Ted je klic tu monetizaci kazdy mesic o chlup vylepsit a bude to ok. Tzn kdyz to vsechno poscitam, tak vse podle planu, coz je imho dobry vysledek.