Rez na kolejich

22. března 2013 v 22:13
Docela me bavi sledovat konkurencni valku na trati Praha - Ostrava. Nechtel bych vubec byt v kuzi soukromych zeleznicnich hracu. Jeste v dobe kdy tam pusobily jenom CD a Regiojet, tak Jancura rikal, ze na ty trase prodelava 50 mio Kc rocne. Oproti jeho predpokladu CD vyrazne srazily ceny kdyz nastoupil. No a k memu velkemu prekvapeni se na trat rozhodl vstoupit jeste dalsi hrac - Leo Express. Jak se asi konkuruje proti statnimu hraci, kterymu je v podstate jedno kolik tam prodelava a navic ma superior produkt (Pendolino) a druhak proti Jancurovymu Regiojetu, ktery ma proste super vypilovanej servis a navic je v podstate blazen a uspech na tyhle trati je pro nej zalezitosti jeho osobni cti.

No, myslim si, ze LE musi krvacet jako blazen (a Jancury se prichod LE taky musel dotknout). Dneska jsem se docetl, ze LE ma normalizovanou obsazenost 45%. Pocitam, ze prumerne jizdne je neco jako 300 Kc (do toho pocitam i business class a premium, pocitam totiz ze hodne jizdenek economy je prodavano za 137 kc). Pokud ten vlak ma 230 sedadel, dela na jednu cestu trzbu neco jako 31 tisic. Jezdi to 16x denne, takze trzba pul milionu denne (ok, neco jeste udelaji na cateringu). To je 15 mio mesicne, bez DPH 12,5 mio. Tehletech 12,5 mio nemuze podle me v zadnym pripade pokryt ani mesicni fixni naklady (naklady na koleje, elektrina, spoustu personalu, marketing), natoz splatky vlaku bankam. A podle me ty splatky bankam budou docela brutalni. Jestlize ty vlaky staly deklarovanych 1,5 miliardy a uver z toho cinil treba 1,2 miliardy (slysel jsem, ze LE je docela overleveraged) a spatnost obvyklych 7-10 let, tak rocni splatka musi byt neco 130-180 mio rocne. No a tuhle castku tam podle me budou akcionari muset dosypavat docela dlouho, pokud o tu investici nechteji prijit.

Je v celku jasny, ze na ty trati je silenej konkurencni pretlak. A musi to nutne dopadnout tak, ze nekdo se stahne uplne nebo castecne. Soukromi dopravci docela spolehaji na to, ze to budou CD, ale nerekl bych, ze je to pravdepodobne. Podle me to spis dopadne tak, ze LE treba stahne tri z peti vlaku (a necha je jezdit zbyle dva jenom v nejlukrativnejsi casy) nebo se stahne uplne a vlaky presune jinam - napr. pokud by ziskal nejakou dotovanou trat v CR nebo do zahranici. Kazdopadne ale LE a Regiojetu drzim palce.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 s s | 22. března 2013 v 22:47 | Reagovat

V jakém množství jsou dluhopisy od LE. Daly se koupit ne?

2 Honza Honza | 22. března 2013 v 23:41 | Reagovat

Jezdím často Olomouc-Praha a Jančura u mě prostě vede. Ať už z hlediska kvality vlaků nebo cateringem. Na Pendolino kašlu, protože si musíš kupovat extra místenku za kilo (jo, jsem socka :). A ostatní ČD vlaků si v pátek, neděli a pondělí nesedneš, protože je přecpaný studentama (jízda jak v dobytčáku).... S LE jsem párkrát jel, ale nesednul mi. Jednak mi vadí ta otevřenost vlaku (myslím si, že to je ideální na lokální spoje, i když třeba v Norsku jsem nasazený podobný vlaky na pětkrát delší spoje...), catering stojí za houby a jednak sedačky jsou pohodlný asi tak jako v nízkonákladovkách... Každopádně good luck pro oba, dráhy potřebují konkurenci jak sůl.

3 starosta starosta | E-mail | 22. března 2013 v 23:44 | Reagovat

cesko je tak mala zeme ze poustet na drahu soukromniky nemuze byt nikdy vydelecne
a osobne si myslim ze tohle bylo jasny hned od zacatku, takze LE musi mit naky zalozni plan, treba zazalovat cesky drahy za mareni podnikani snizovanim ceny atd atd

4 schickelgruber schickelgruber | 22. března 2013 v 23:57 | Reagovat

[1]: jj, ale prodali toho minimum, ted to musi mit uplnej junk status se obavam

5 snoblondrei snoblondrei | E-mail | Web | 23. března 2013 v 0:08 | Reagovat

mladýmu Leošovi fandím, ale má obrovskou nevýhodu. Nikdy nezažil jak chutná riziko(taťka paštikář za zadkem) a tudíž nemá vyprofilované podnikatelské vlastnosti hodné k takovému boji. GL Jančuro!

6 David David | 23. března 2013 v 10:58 | Reagovat

Z Leo Express se klube docela rychlej pruser. Neni ale divu, Novotny je napumpovanej teoretickejma pouckama a nezacinal od piky, ale hned ve velkym. Ta jeho vsudypritomna tvrzeni pred rozjezdem, ze ten projekt je odsouzen k uspechu, mi taky nesedla. Drzitele jeho dluhopisu si asi uz rvou vlasy.

7 David David | 23. března 2013 v 10:59 | Reagovat

Taky jim fandím.. a přeju si, aby se jim jednou podařilo vyhodit ČD i z lokálních tratí, protože to, čím jsem jezdil do školy, byl největší shit! a nedej bože, když jsem jel v zimě..

8 Baron Baron | E-mail | 23. března 2013 v 11:36 | Reagovat

jaka je logika poustet soukromniky na drahu?
CD stoji za hovno to je jasny ale cim vic jim tam budem posilat na vynosny trate konkurenci a uzirat jim zisky tak tim vic je pak budem prece dotovat z nasich dani??
tak kde je pointa?

9 Dod Rzky Dod Rzky | 23. března 2013 v 13:04 | Reagovat

[8]: Jaka je logika poustet kohokoliv do vydelecny niche? Zadna. At zije komunizmus.

Kde jsi prisel na to, ze krizovy financovani je to pravy orechovy (navic Jancura ukazal na tech cislech z ministerstva, ze CD prodelavaly i na Ostrave).

Stat prave aspon podle teorie ma zasahovat tam, kde se soukromnik neuzivi. Ale rozvin ten komunizmus, jsem zvedavej...

10 baron baron | E-mail | 23. března 2013 v 14:25 | Reagovat

[9]: prave ze to neni vydelacny

ja vim ze vse co je stani stoji za dve veci a kdyby cela draha byla sourkoma bude to lepsi

jen se ptam co to prinese kdyz se pusti na nejlepsi trasy soukromnici
jasne zlepsi se komfort pro cestujici a mame lepsi cenu

ale zaplatime to vsichni - tak neni to jeste vic komunisticky ze pustime RJ nebo LE na drahu JEN Z TOHO DUVODU ZE PAK MUZE CD zadat vetsi dotace??

11 Dod Rzky Dod Rzky | 23. března 2013 v 22:00 | Reagovat

Co minis poznamkou, ze to "neni vydelecny", tomu nerozumim, kdyz sam rikas, ze to jsou ty nejelpsi vydelecny trate. (Ted nevydelavaji, ale to je kvuli tomu dumpingu v konkurencnim boji.)

Znova a polopate: uplne stejne se muzes ptat, co se stane, kdyz se do nejlepsich segmentu ekonomiky pusti soukromnici. Stane se to, ze tam prijdou trzni ceny.

Tvoje uvazovani fakt nedava smysl. Nerikam, ze to neoklasicky nejak moc dava, ale aspon za tim je nasledujici:

- Do vydelecnych casti ekonomiky se dostanou soukromnici a trzni tlak staci zisk na cernou nulu

- Nevydelecne casti bud zkrachuji nebo budou dotovany

Chapes ze CD prodelavaly i na ty trase do Ostravy, kde soukromnik muze byt v plusu a zaroven poskytovat lepsi servis? To, ze prodelavaly znamena, ze ze statniho rozpoctu tam jdou zbytecne love.

Kdyz se privatizoval Telecom nebo Posta, tak zasadni argument bylo prave odstraneni krizovyho financovani, ktery dela ripples na trhu. Tj. skutecne neni zadouci, aby maly zasilky byly dotovany z velkych baliku, aby lokalky byly dotovany nakladnima vlakama, aby telefonni budky byly dotovany predrazenym internetem atd.

Aspon v teorii teda (kde je proste zadouci, at se to sanuje ze statniho rozpoctu). Pokud s timhle nesouhlasis, tak muzes. Ale domysli to do dusledku a tim dusledkem je trzne prikazova ekonomika a to dost zasadnim zpusobem a pak musis rict, jakym zpusobem chces tem polostatnim subjektum narizovat prave to efektivni krizovy financovani a co se vsema trznima disturbancema.

Takhle jak to podavas si vyzobes to hezky z kapitalismu i socialismu a vubec te nezajima, ze realne to nemuze sedet pohromade.

Ja si taky nemyslim, ze ta konkurence jak jsem to popsal, nejak moc funguje. Ale kdyz reknes A, rekni B, tj. ze ti nesedi celej trzni system. Co jinyho bylo za celou ideou privatizaci, nez vydelecny a potencialne vydelecny podniky dat soukromnikum a nevydelecny resit jinak (zkrachovat/dotovat/rozdelit ...)?

12 honza honza | Web | 24. března 2013 v 12:19 | Reagovat

Vstup a fungování LE na mě působí dost amatérsky. Jančura je daleko "agresivnější" a zkušenější, jeho servis je na velmi dobré úrovni. LE bude mít velké problémy.

13 Hany Hany | 24. března 2013 v 14:39 | Reagovat

[7]: Na lokální tratě ale žádnej soukromník nepůjde, protože to nevydělává.

14 Dod Rzky Dod Rzky | 24. března 2013 v 16:23 | Reagovat

[13]: nerad te uvadim v omyl

ale proc by tam nikdo nesel? lokalni trate jsou dotovany a neni duvod proc by ty dotace nemel dostavat soukromnik

u autobusu to tak funguje davno

jak se jancura snazi dokazat, soukromnik je schopen na hodne tratich s dotacema co dostavaji CD poskytnou lepsi a/nebo levnejsi sluzby

15 Pet Pet | 24. března 2013 v 18:51 | Reagovat

a nie je to nahodou tak, ze RJ a LE maju podobne dotacie ako CD? Nieco sa mi zda, ze na Slovensku to tak ma.

16 schickelgruber schickelgruber | 24. března 2013 v 22:33 | Reagovat

[15]: na slovensku jancura jezdi jenom dotovane trate

17 Dod Rzky Dod Rzky | 24. března 2013 v 22:58 | Reagovat

[15]: trat do ovy je vyjimka co se tyce nakladu a vynosu (pokud tam jezdi 1 nebo 2 ne 3), kde bylo jasny, ze se uzivi i bez dotaci... proto si ji jancura vybral, aby v ty show ukazal, ze je prokazatelne efektivnejsi nez cd a dostal i ty dotovany trate

18 anonym anonym | 25. března 2013 v 16:46 | Reagovat

add přínos konkurence ČD: čím více tratí převezmou soukromníci, tím menší ponese ČD podnikatelský riziko. Chtějí dělat obnovu vozovýho parku za desítky miliard a konkurence by tuto částku mohla snížit. A snad každý víme, že na všech zakázkách státních/polostátních molochů si rvou velký procenta kmotři. Menší objem, menší tunel.

19 Ремонт холодильников lkeefe Ремонт холодильников lkeefe | E-mail | Web | 9. května 2017 v 21:05 | Reagovat

You have to cut down on chocolate.
Don't worry about it.

20 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | 16. července 2017 v 11:30 | Reagovat

Can you give me a hand with cooking?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama