To je dobry...tady mas prachy

4. listopadu 2012 v 18:36
Je legracni se podivat zpatky a podivat se, jaky clovek dela investicni chyby. Treba v takovym obdobi pred 1-3 roky jsem v podstate jel stylem "Jo to se mi libi, tady mas skvaru". Rozesel jsem timhle zpusobem radove 30 mio, ktere se vyparily, vsechno v podstate investice, ktere bych uz dneska neudelal. Prakticky u vsech jsem se rozhod radove maximalne v jednotkach dni jenom podle nejakyho gut feelingu, casto dokonce pri prvni schuzce. Kdyz mi nekdo rikal neco, co se mi zdalo, ze ma hlavu a patu, tak jsem do toho sel. Casto jsem sel prekvapive do veci, kde jsem z tech lidi nemel dobry pocit, znal jsem je velmi kratce apod - ale napad se mi libil. Dalsi vec, co vetsinu tech investic spojovalo, ze to byly seed veci, tzn veci, co existovaly casto jenom ve fazi napadu a ten napad se mi na prvni pohled libil. Na moji obranu, v tyhle dobe jsem samozrejme udelal i nejake dobre investice a jednu hyper dobrou - ePojisteni.cz, ktere tech 30 mio s prehledem odvazaly, ale porad mi vrta hlavou jestli jsem tech 30 mio nevyhazel z okna zbytecne.

Dnesnim videnim sveta bezesporu ano, ale po bitve je kazdy general. Par poucek, co mam v hlave od te doby. Kdyz investujete do start-upu, je treba setsakramentsky velky rozdil jestli to je ve fazi napadu/na startu nebo uz to dela treba, byt smesnych, 200 tis Kc korun marze mesicne. Ten rozdil je obrovsky a rizikovost investice v tehle dvou rozdilnych fazich je silene velky. Ve fazi napadu/na startu se totiz strasne casto stane, ze entrepreneur vlastne vase penize prozere na to, aby vubec prisel na nejaky business model, na ktery navic ve vetsine pripadu neprijde.Kdezto kdyz umi vygenerovat uz 200 tis Kc marze mesicne, tak uz to ma nakroceny spravnym smerem. Dalsi vec - kdyz si nejsem jisty lidmi, dal od toho. No a treti veci, kterou uz dneska nedelam - investovat s vetsi rozvahou. Trosku se podivat vic na ten investicni zamer, podivat se jak je potencialne velky trh, jestli existuje konkurence (paradoxne mam silnou preferenci investovat tam, kde uz nejaka konkurence je) a hlavne jaky jsou barriers to entry.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Marek Marek | 4. listopadu 2012 v 18:43 | Reagovat

Pokud nekdo dela mesicne 200k marze = hruby zisk 2,4mio rok tak by byl trouba, kdyby potreboval investora a neosefoval si to sam nemyslis?

2 schickelgruber schickelgruber | 4. listopadu 2012 v 18:59 | Reagovat

marze neni hruby zisk

3 man1k man1k | 4. listopadu 2012 v 19:36 | Reagovat

to s tou konkurenci mi prijde rozumny, fungujici konkurence je fakticky proof of concept

4 Marek Marek | 4. listopadu 2012 v 20:56 | Reagovat

Nekdo rika marzi hruby zisk, je to jen slovickareni. Nakoupi zbozi za milion, prirazi marzi 20% = 200k. Z tohoto hrubeho zisku odecte fixni naklady ( lidi, najem, reklama atd.).
Hele Ahyde, mam u Prahy zlatej dul a potrebuju dvacet mio Kc na vyzkum a na zabavu. Zisk ve zlate zarucen.:)

5 dth22 dth22 | 4. listopadu 2012 v 21:31 | Reagovat

[4]: Áno, len slovičkárenie. Veď rozdiel medzi 20 percentnou maržou a prirážkou je zanedbateľný.

6 blesk blesk | 4. listopadu 2012 v 21:35 | Reagovat

http://cs.wikipedia.org/wiki/Mar%C5%BEe

:-)

7 Oleg Oleg | 4. listopadu 2012 v 22:20 | Reagovat

Jsem rad Janku, zes konecne nabral rozum v tomto. Ikdyz strelim 10x a jednou se to odpali se ti tak nejak vyplatilo i doted.

S VM jsem tehdy mel blbou predtuchu, neodzkousena vec(az na tech par mych appek, ktere behem 1-2dnu udelal par milionu users ... bohuzel uz jsem to nezopakoval).

Od te doby mam presne stejny nazor, cos popsal vyse. Sice z opacne strany, ale stejny. Nejit si pro investici nikdy, dokud to neni aspon trochu zabehly biz, ktery zivi nejake lidi a nese kvalitni pravidelne ciste penize. Pak ma smysl investice pro naboostovani. Ale zatim jsem nenasel podobne zamereny projekt, vse nese par set mesicne a casto je kratkodobe. Ono je taky problem najit napad, ktery by cloveka i bavil :( u mne to zatim je nejvetsi problem... nerad delam neco, co mne neba...

8 jose jose | 5. listopadu 2012 v 0:18 | Reagovat

[7]:Never, never give up. To nacasovani je nekdy svine no.

9 Martin Martin | 5. listopadu 2012 v 5:35 | Reagovat

jak to vypada s Resumesimo? uz dlouho nebylo nic slyset...

10 Cappy Cappy | E-mail | 5. listopadu 2012 v 5:36 | Reagovat

"Investuji do sta projektu - 99 z nich zkrachuje. Ale ten jeden, ten pak stoji za to!" (c) Tomas Bata

Muj nazor? Nakonec je to vsechno jenom o stesti.

11 mantak mantak | E-mail | 5. listopadu 2012 v 7:08 | Reagovat

To je dobře, už jsem myslel, že JB se daří vše na co sáhne...konečně nějaká motivace a to co říká Cappy je fakt....štěstí je to pouze....

12 Kaja Kaja | 5. listopadu 2012 v 9:33 | Reagovat

Priznam se, ze si tento blogysek chodim cist jako terapii, protoze v myslenkovych postupech a overturach nahoru a dole jeho autora poznavam sam sebe. Jen pochazim z neinternetoveho prostredi a o investice tam jsem se zacal zajimat az druhotne. Souhlasim s radou veci, ktere Schickelgruber pise, nema cenu abych mlatil prazdnou slamu. Zminim se o trech vecech, kde si myslim, ze se lisime (a ponekud sebestredne si myslim, ze mam pravdu, protoze jsem mel vice casu proslapnout si slepe ulicky a brat si ponauceni z ponauceni.

1) Startupy. Naprosto souhlasim, ze je hrozny rozdil mezi necim na papire a necim, co generuje nejakej obrat. Nepokladam to ale za duvod zatratit pausalne veci na papire. Papirovy veci chapu jako prilezitost realizovat paku a risknout si nejakou malou sumu (rekneme max mensi statisice, klidne i desetitisice), aby meli tvurci na slozenky a jidlo na par mesicu. Podle pozadavku investice a nabizeneho podilu dojdu k "trzni kapitalizaci". Pokud je vyssi nez max par (hodne malo) mio, vec me prestava zajimat, protoze dotycni postradaji soudnost a potrebuji to slyset. Startupy chapu jako vysoce rizikovou investici, kdy abych do nich mohl investovat, musim si dovolit investovat do nekolika (mozna radeji rady) a kalkulovat s tim, ze min 90% proste chcipne -  ale ze ty co nechcipnou jsou nastaveny (viz kapitalizace) tak, ze bohate pokryji celou vlozenou investici i do veci, co chciply. Pokud clovek od startupu ocekava neco jineho, nedivim se ze pak pise, ze ho to uz nebavi.

2) ePojisteni: jedna rada zdarma. Exituj dokud je cas. Cas vyprsi momentem, kdy si pojistovny uvedomi, ze nadstavby jako je prave ePojisteni ze strednedobeho a dlouhodobeho hlediska neprinaseji zadne nove klienty. Podobny nastroj totiz vygeneruje za cas ustaleny objem bargain hunters, kteri se budou tocit mezi pojistovacimi ustavy (a jeste na transakcich s nimi pojistovny moc nevydelaji). Pro tebe to neni spatny byznys, vubec ho nehodlam shazovat, jen mysli na ten vcasny exit a na to, ze bys mel cashcow do stari zapomen.

3) "Investice mimo net, kterych je spoustu, generujou 25 - 35 % p.a." Investice, co mohou udelat 25-30 p.a. opravdu existuji. Existuji pro objemy maximalne v mensich, vyjimecne strednich, desitek milionu a je jich zatracene malo. Presne v intencich Murphyho zakona objevis, ze v kazdem drobnem problemu je ukryty jiny, mnohem vetsi. Stejne tak u podobnych objemu narazis v realu na problem, ze pokud nejsi odbrzdeny jedinec, budou te stat hodne na zajisteni a zaroven zjistis, ze pokud zapoctes zajisteni a predpokladane delky trvani takovych obchodu (ostatne kdo by dlouhodobe chtel "platit za penize" tolik), ze rada veci, co na prvni nastrel vypadaly nadejne vlastne az takova hitparada neni.

Btw: uz se prodaly ty byty Na Santosce?

13 Alois Alois | E-mail | Web | 5. listopadu 2012 v 10:25 | Reagovat

pekne zamysleni i shrnuti zkusenosti, jen tak dal. je dobre si pri takovem ohlednuti uvedomit jak se clovek postupne meni a vyviji,... :o)

14 jd jd | E-mail | 5. listopadu 2012 v 10:42 | Reagovat

zdar, mate nekdo zkusonost s Franklin Templeton fondama? Vynos dlouhodobe kolem 10% p.a., moznost investice podle vlastnich preferenci do urciteho odvetvi atd, pripada me to celkem pekne.

15 Tyson Tyson | 5. listopadu 2012 v 11:20 | Reagovat

[1]: Plati co napsal Marek, bez ohledu na slovo hruby zisk.

Ten kdo to dela, nepotrebuje Ahyda. Jsou i nejake hodne specificke vyjimky, ale obecne ho nepotrebuje.

16 Tyson Tyson | 5. listopadu 2012 v 11:25 | Reagovat

[14]: Ty jsi uplne mimo. To sem vubec nepatri. Nastuduj si mutual funds.

17 man1k man1k | 5. listopadu 2012 v 13:37 | Reagovat

[1]: [4]: Vy byste meli jit nekam delat financni reditele :D Hrubej zisk je rozdil mezi prijmama (onech zminovanejch 200k) a vydajema. To logicky znamena, ze firma generujici 200k marze mesicne muze bejt (a s nejvetsi pravdepodobnosti i bude) v cervenejch cislech.

18 Marek Marek | 5. listopadu 2012 v 14:39 | Reagovat

To je jen slovickareni.:) Tu firmu muze delat jeden clovek z domu jako OSVC a jediny naklady jsou mobil a jeho cas. A treba ani neda drobne do reklamy. A stejne tak to muze delat s.r.o. z 10 zamestnaci, najmem, platy, reklamou, vydaji na PH, provoz atd. Pointa je jak pise Tyson: proc nekdo takovy potrebuje investora? Pokud to generuje nejaky tok penez, tak prece ten clovek sam min. rok z toho toku muze podporit rust a nemusi zaprodat kus firmy investorovi. Faktor paky a akcelerace rustu neberu v podtaz. Prvne by ten clovek, firma mela sama nejaky cas vyzkouset realnost a zivotnost toho podnikani. To, ze Honza vrazil dost penez do ruznych projektu, kde ti lide sice neco supr vymysleli, ale neumeli podnikat, vest firmu, ridit to, zabil je to penez nebo to byli jen snilci co shrabli kes a meli na zivot a zensky...

19 TS TS | 5. listopadu 2012 v 14:46 | Reagovat

Pohled se meni, ale pokud ti to kapital umozni, tak stejne ty penize sem tam pustis, pro tebe maly ROI neni zajimavy. Tebe bavi hazard (poker) s investicema, jen s casem, lepe ridis riziko na jakou kartu to vlozis. Tj. tvoje slaba i silna karta, provaris na 20ti kartach treba 2M, na ktery by nikdo penize nevsadil, ale ta 20ta karta ti udela 5M. Pokud k tomu  hazardu budes pristupovat s nejakymi pravidly, ktere si z predchozich chyb/projektu poznamenas/vypreparujes a budes ty pravidla dodrzovat, tak z toho postupne nebude hazard - sazka na jednu horkou kartu.

[10]: [11]: Vsichni rikaj stesti ... na to neverim, je to o prilezitostech a pripravenosti v danou chvili. Nesedet doma na zadku, ale hledat prilezitosti a snazit se byt pripraven se do nich pustit. Spousta nam jich utece pod prsty, protoze jsme na ne nebyli dostatecne pripraveni, ale to nevadi, chce to jen trpelivost a odhodlani. I my sami vytvarime prilezitosti! Me osobne jich pod prsty uteklo uz spousty, rikal jsem si, ze jsem vul, vetsina by dnes byla uzasny ryto - dnes si rikam, nebyl jsem na to tehdy pripraven, nema cenu se patlat v tom co bylo - neresit a jit dal, budou dalsi prilezitosti!

20 jn jn | E-mail | 5. listopadu 2012 v 16:14 | Reagovat

[16]: netvrdim ze to sem patri, jenom se ptam

21 Fero Fero | E-mail | 5. listopadu 2012 v 20:16 | Reagovat

Mozny pohlad na:
"ale porad mi vrta hlavou jestli jsem tech 30 mio nevyhazel z okna zbytecne"

Nevyhádzal - par tímom si dal šancu posunuť sa na vyšší level. Sice zlyhali, ale maju skusenosti "ako to nerobiť". Skôr by som to nazval "drahým tvorením sociálneho kapitálu".

Ak keď, ťažko sa pozerá na niekoho, kto mi preebal pol mega :)

22 Borg Borg | E-mail | 5. listopadu 2012 v 21:44 | Reagovat

[1]: [1]:To tak určitě není. Třeba my máme měsíční marži lehce přes 100 000 (s relativně stálou klientelou v jendom městě) a klienti se nás ptají jestli bysme šli služby poskytovat i do dalších míst. Ale na to bychom potřebovali celkem dost peněz. A řešímě - počkat až ty peníze vyděláme (a oddálit rozvoj), vzít investora a přijít o část firmy, nebo vzít půjčku. Všechno má svoje pro a proti a není to jednoduchý.

23 Marek Marek | 5. listopadu 2012 v 22:55 | Reagovat

[22]:Pokud si verite a delate to uz nejakej cas, tak je vzdycky lepsi si vzit uver a neprijit o kus firmy. Pokud si nekdo neveri, tak snizi riziko investorem, ale cast firmy je v prdeli. Pred par lety sem vzal do jedne firmy investora a prodal mou cenu pulku firmy. Borec nic nedela a jen inkasuje penize. Takova sice byla dohoda, ale nejak sem veril, ze aspon trochu pomuze a vyuzije sve kontakty pro navyseni obdytu. Ja sem sice inkasoval slusnou sumu v radu nizsich desitek mio Kč, ale neco se nakoupilo, dost penez se promrdalo za zabavu a cestovani, neco se rozpujcovalo a rozdalo a pulka firmy je pryc.

24 Borg Borg | E-mail | 5. listopadu 2012 v 23:23 | Reagovat

[23]: Souhlasim. Ale i uver ma svoje nevyhody - uroky, banka chce nejaky ruceni, ktery dohromady urcite nedam, banka nechce pujcit tolik kolik by bylo optimum. A naopak verim tomu ze kdyz byse investor vybral dobre, mohlo by to mit i prinos -ty tzv. smart money. Vsechno je potreba zvazit a promyslet. Kdyz s tim mate nejake zkusenosti, udelal by jste neco jinak?  Pripadne naco by jste si u investora daval pozor?

25 madafaka madafaka | 6. listopadu 2012 v 6:08 | Reagovat

Timto postem zacina serie "Zakladni principy fungovani meho hedge fundu"?

26 Libik Libik | E-mail | Web | 6. listopadu 2012 v 11:47 | Reagovat

spousta lidí se kterýma si ty prachy provařil, dneska vydělávaj (sic na něčem jinym) statisíce měsičně. nechápu že Ti to pro očištění svý karmy do koruny nevrátěj, asi špatnej charakter

27 man1k man1k | 6. listopadu 2012 v 13:08 | Reagovat

[26]: Lol :D

28 Mike Mike | Web | 7. listopadu 2012 v 3:45 | Reagovat

Pozn. = Následují opilecký kecy :)))

Ahyde tímhle postem dáváš najevo, že před několika rokama tě šlo ukecat a sypal jsi cash. Dneska už to každej bude mít těžší, pokud vůbec. Takže poklona, máš výbornou sebereflexi, schopnost uznat chyby, stoupáš v osobnosti výš.

Ale nedá mi to, musim to říct. Škoda, že  jsem tě nekontaktoval, mohlo z toho něco kápnout. :))))))

29 Radek Radek | E-mail | Web | 7. listopadu 2012 v 11:52 | Reagovat

lol - FB Jan Barta Fans :))

30 Falešnej Ahyde - Dominik Falešnej Ahyde - Dominik | 7. listopadu 2012 v 23:27 | Reagovat

Ale aby se to nepřelilo v to, že budeš zase až příliš konzervativní. Že tě bude z těch ztrát mrazit po chrbátě a nebudeš už chtít nikomu dát ani kačku a za pár let si zase uvědomíš, že bez rizika se ani nikam neposuneš :-).

31 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | 15. července 2017 v 16:17 | Reagovat

It’ very important to do it right away.

32 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | 17. července 2017 v 1:43 | Reagovat

It serves him right that he didn’t get this job, he despised all other candidates.

33 Dol77larsogs Dol77larsogs | E-mail | 15. října 2017 v 20:22 | Reagovat

Были заплачены деньги 6000 за покупку базы данных и просто швырнул. с другого аккаунта к нему обратились, уже специально на 100р была сделка на выборку и тоже швырнул.

непорядочный гандон. кинет 100р%

Телеграм  @japoshka кидальная дешевка

34 BethanySmd BethanySmd | E-mail | Web | 26. října 2017 v 4:50 | Reagovat

https://plays.tv/u/Valium52

35 BethanyNqa BethanyNqa | 15. listopadu 2017 v 14:39 | Reagovat

My friend and I went camping the other day. It was a tiring experience, as he wouldn't let me sleep all night. He kept talking about random subjects and whined about his insomnia. I totally told him to <a href=https://www.diigo.com/user/ariana89?query=%23pharmacentre.com>click here</a> and deal with it.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama