Muj navrh jak by stat mel elegantne vybruslit z fotovoltaickyho prusvihu

4. září 2012 v 23:10
Malo kdo si uvedomuje jak je fotovoltaika velky prusvih, nebal bych se ani pouzit ostrejsi slovo, je to totalni pruser. Strasny je, ze stat s tim v podstate nic nedela, pouze na rychlo prilepil tu 26% dan. To je ale nedostacujici naprosto.

Aktualne je cca postaveno 2000 MW fotovoltaiky, investicni naklady podle meho odhadu byly cca 160 miliard (vetsina z toho v roce 2009). Z toho tipuju, ze tak 30-40 miliard Kc byla equita, zbytek bankovni uvery. Aktualne skrz mechanismus zelenych bonusu spotrebitele/firmy tenhle spas stoji tak 30 miliard Kc rocne, o tuhle castku se jim zvedla cena za elektrinu, ten poplatek na podporu OZE je prilepen k distribucnim poplatkum. Malou cast z toho nejak lehce ponizuje stat skrz tu svoji 26% solarni dan, kterou svym zpusobem vraci jakoby do obehu. Anyway...podle me je cas tenhle pruser s fotovoltaikou nejak systemove vyresit, nize predkladam svuj plan jak by se to dalo elegatne vyresit ke spokojenosti spotrebitelu a dokonce i investoru (kteri uz tezce nelibe nesou tu 26% dan, zacinaji arbitraze apod).

Nejdrive jeste trosku do historie. Podle me v prve rade bylo uz blbost vubec fotovoltaiku podporit, respektive melo se treba udelat to, ze by se to capnulo max na 50 MW, jenom z toho duvodu aby tady vzniklo nejaky know-how apod, ktere by melo nejakou hodnotu v budoucnu. Na podpore fotovoltaiky samozrejme nese zodpovednost i Strana Zelenych, ostatne nedavno jsem to Ondrovi Liskovi vycetl. Obecne je totiz podle me pro CR velka kravina podporit zdroj, kde zeleny bonus tvori 93% prijmu pro majitele zdroje, pouze 7% je skutecna cena elektriny (zeleny bonus by cca 13 Kc na kwh), daleko smysluplnejc se daly podporit zdroje kde pomer zelenyho bonusu a hodnoty elektriny nebyl treba 13:1 ale treba max 3:1, coz by bylo daleko vic spolecensky prijatelnejsi. So se fotovoltaiky tyce, tak Ceska republika mela podle me freeridovat az do doby, kdyby ten pomer byl 3:1, tzn tu podporu zpozdit tak o 7 let kdy by cena panelu byla podstatne nizsi. Nejvetsi zasluha ale na tomhle pruseru ma Energeticky Regulacni Urad (ERU), ktery dostatecne nesnizoval zeleny bonusy s tim jak padala cena panelu. V roce 2009 tak treba bylo mozny postavit solarni elektrarnu treba se ctyrletou navratnosti. Tyhle debilove z ERU muzou za to, ze fotovoltaika vytahne z kapes spotrebitelu treba 600 miliard Kc Kc v pristich 20 letech!!! Imho cely vedeni ERU by melo byt popraveno, protoze takovouhle botu snad nikdo v historii nasi zeme neudelal.

Podle me je nutny okamzite zasahnout a pokusit se minimalne cast z tehle 600 miliard nam zachranit a pritom neznicit renome nasi zeme pro investory. Tohle je muj plan jak to udelat:

1. Napalit na solarni elektrarny daleko vyssi, az 70% dan. Odstupnovano by to bylo po letech kdy byly elektrarny postaveny, pro rok 2009 by to bylo tech maximalnich 70%, pro 2008 60% a pro 2007 50%.

2. Zaroven s timhle by stat nabidl solarnim investorum, ze vykoupi jejich equitu za zajimavych podminek. Odhaduju ze velikost equity investic byla radove 30-40 miliard, stat by za tu equitu mel zaplatit tohle + nejakych 15% p.a. minus to co uz vydelali. Zaroven by stat mel prevzit ty uvery od bank a predcasne je splatit.

3. Cely by to stat mel financovat specialnim "solarnim bondem" ve vysi cca tech 160 miliard. Ano, je to hodne penez, zvysilo by to podstatne statni dluh cca o 10% (aktualne je statni dluh neco jako 1,6 bilionu Kc), ale takovyhle extra zadluzeni dava naprosty smysl. Stat si dneska muze pujcovat za nejakych 2,3%, coz je na tehle projekt idealni a nase zeme ma jeden z nejmensich dluhu v pomeru k HDP v evrope - timhle solarnim bondem by se zadluzeni zvedlo cca o 4 procentni body hdp +-, coz se da ustat.

4. Nasledne stat by potom mel snizit podporu OZE v megawatt hodine ze soucasnych 400 Kc na 200 Kc. Lidem a firmam by se snizila cena elektriny o cca 200 Kc na MWh, coz by imho mohlo samo o sobe prinest i nejaky pozitivni vedlejsi efekt ve zvysene spotrebe lidi (zvlast prihodne kdyz spotreba ted klesa). Tech zbylych 200 Kc by melo potom byt pouzito na servisovani toho specialniho solarniho bondu, radove cca by z toho teklo 15 miliard Kc rocne.

5. Jakmile by tenhle prusvih byl timhle vyresen, stat by se mohl opet pustit do podpory OZE, ale na smysluply bazi, tzn max podporovat takovy zdroje, kde ten pomer zelenyho bonusu a ceny elektriny bude 3:1 - tzn v tuhle chvili zejmena bioplyn, spalovani biomasy, vitr a voda. Urcite nejsem proti obnovitelnym zdrojum, jsem pouze proti nesmyslnym OZE.

P.S. Samozrejme je to vsechno cely slozitejsi, snazil jsem se to popsat co nejvic zjednodusene.

Vas amatersky energetik Jan Barta.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Petr Jirásek Petr Jirásek | Web | 4. září 2012 v 23:23 | Reagovat

Ten navrh zni rozumne. Problemem tu ale je, ze by se nikomu nejspis do neceho takoveho nechtelo. Tohle tema se v mediich vytahne prakticky jen tehdy, kdyz se vyhlasuje zvyseni cen elektriny, jinak klid. No a politici o tom mluvi prave v tom obdobi, kdy media hovori o zvyseni cen elektriny. No a kdyz uz se nekdo odvazi provest nejaky zasah, tak je to zpravidla pozde a co hur, vetsinou jen nejaky kosmeticky reseni, aby se vlastne nic nereklo.

Ono obecne navrhy, ktery tam nahore litaj postradaj casto koncepcnost a navrh zde predstaveny je z meho pohledu tak koncepcni, ze by to asi silne prevysilo jejich schopnost koncepcne budovat:-D

2 MK MK | 4. září 2012 v 23:42 | Reagovat

V roce 2007, kdy Zeleni tuhle silenost prosazovali kde to slo, Svobodni jako jedini rikali, ze to bude prusvih.. (napr http://machpetrmach.blog.idnes.cz/c/239084/Vyhral-jsem-sazku-o-24-miliard.html)

just saying :)

3 Jigg Jigg | 4. září 2012 v 23:45 | Reagovat

Něco takového je v cz podmínkách čistá utopie. Politicky je toto totálně neprotlačitelné. Jednak proto že to to z dlouhodobého hlediska dává smysl (přeci jen kdo by v našich podmínkách cokoliv dělal když sám nestihne slíznout smetanu a případný benefit by za svůj úspěch hlásal až jeho nástupce), ale zejména proto že spousta politiků si pro své blízké a známé z podobného udělala slušné "trafiky" (a to nejen solar energy, dále to jsou různé teplárny apod.)

4 pav-el pav-el | 4. září 2012 v 23:48 | Reagovat

Ten exkurs do historie je pomatený a působí na mne jako z jiné planety. Jestli takhle zjednodušeně uvažuješ i o investicích, tak nechci vidět ten tvůj hedge fond.

Když se schvaloval zákon o podpoře OZE, Zelení nebyli ani v parlametu. Když bylo v půlce roku 2008 evidentní, kam to celé směřuje, tehdejší předseda Zelených Bursík se vyjádřil, že by NEBRÁNIL novele umožňující rychlejší snižování cen ERÚ. Sám nic neinicioval, ale nevyužil by koaliční vydírání pro zastavení novely.

Jenomže kde se vzali, tu se vzali, pánové Urban (ČSSD) a Říman (ODS) naklusali a své kluby přesvědčili, že by takhle náhlá změna způsobila arbitráže proti ČR. A že je třeba novelizaci odložit! Odtud vítr vane. Tahle dvojka je napojená na ČEZ a ten se také aktivně účastnil celého podvodu, kdy připojoval jen spřátelené firmy a to ještě 31.12.

ERU je v tom nevinně, prostě mohl snižovat jen o tolik, o kolik mu to zákon dovolil.

Tvůj plán je v téhle podobě nerealizovatelný. Už dnes to vypadá na arbitráže s nejistým výsledkem a celá solární daň stojí jen na vratké myšlence "zákon zaručuje 15letou návratnost". V momentě, kdy bys napařil daň 70%, poruší se tím i duch původního zákona a podle mne to neobstojí ani u českého soudu, natož u zahraniční arbitráže (proč ještě tyhle smlouvy nebyly vypovězeny, když naše firmy to nepoužívají a cizí to zneužívají? viz DiagHuman, Nomura atd).

Samotná myšlenka není úplně od věci. Možná by šlo protáhnout dnešní daň na neurčito a současně se snažit vykoupit solární elektrárny. V reálu ale cokoliv provedené úřady a politiky skončí jen dalším tunelem.

Samotná podpora FV ve formě dotací je v současnosti zbytečná. FV se již v horizontu 3-5 let stanou cenově konkurenceschopné i bez dotace.

Jako podpora by stačilo zrušit nesmyslné legislativní ustanovení, kdy dokonce i za elektřinu vyrobenou v ostrovním systému je majitel instalace povinen odvádět poplatky na podporu OZE nebo regulaci. To je úplně absurdní časovaná bomba.

Plus umožnit provozovatelům FV ve špičce dodávat proud do sítě a mimo špičku si stejné množství odebrat. Protože průběh spotřeby silně koreluje s průběhem intenzity slunečního záření během dne a taková elektrárna by pomáhala stabilizovat síť. A toto opatření by automaticky cílilo na malé instalace, kdy provozovatel vyrábí především pro sebe (žádné solární parky ale střešní instalace).

5 s* s* | 4. září 2012 v 23:56 | Reagovat

1/ strana zelených má se zeleným průšvihem z tehdejší vlády nejméně společného, aktivně, ale marně navrhovali opatření ke zkrocení toho průšvihu v době, kdy byl ještě čas.
2/ za ten průšvih můžou kmotři a mafie uvnitř ods a čssd, které se na této investici pěkně nakapsovali. viz například taky korupce spojená s připojování do sítě přes erú a distributory...

6 Cappy Cappy | 5. září 2012 v 7:20 | Reagovat

Cha! Od zacatku je to podvod. Uz dneska se mame lip nez zitra. wtf

Jedinej zpusob jak se toho zbavit je nechat cz letectvo, aby si ze solarnich elektraren udelalo cvicne cile - a pak rict, ze se proste spletli a na pojistovne to uhrat na prirodni katastrofu. Jinak to nevidim..

1) stat nema prachy. Fakt ne. Ma sice pujceno na (skoro) dobry urok (nemecko ma treba ale o dost lepsi urok) ale hlavne, nas stat ma pujceno na relativne kratkou dobu. Coz JE ten problem. Navic nikde neni psano, pri jakem zadluzeni nam prestanou pujcovat, coz muze byt hned zitra, na zaklade toho, co vlada predvadi..
2) kdyz se na to sahne, okamzite zacnou arbitraze, ktere stat zakonite prohraje.
3) neni politicka motivace, protoze to jsou projekty "kamaradu".
4) stat elektrinu ze solarnich elektraren nepotrebuje a nikdy nepotreboval. Elektrinu leta exportujeme. Tak proc to kupovat?
5) Cenu sol. panelu urcuji nejenom vyrobni naklady, ale taky TRH. Stejne tak cenu elektriny +/- urcuje trh. Cim vice bude sol. elektraren, tim vice energie bude, tim nizsi bude jeji cena. No a sol. elektrarny se tim padem zase nezaplati. Jinymi slovy, atomovym elektrarnam, ktery maji nizsi vyrobni naklady nez vodni elektrarny, se opravdu, ale opravdu, solary konkurovat neda... jo, a za blbost se plati.

7 exprd exprd | 5. září 2012 v 8:17 | Reagovat

sorry ale zapomina se na jednu nejdulezitejsi vec, ze tohle se stalo v dobe bezvladi tedy za vlady Fischera a to je podle me nejvetsi pruser, ze kdyz vladne urednicka vlada tak se nevladne, nic neresi jen se kejve hlavou!!!!

8 pav-el pav-el | 5. září 2012 v 8:18 | Reagovat

Mimochodem, ještě mne napadla poznámka: na Ukrajině v současnosti probíhá podobný podvod. Hodně zjednodušeně stačí panely přestěhovat tam :-)

9 barth barth | 5. září 2012 v 10:31 | Reagovat

Podle mě je nesmysl aby na tom vydělal každej. Jo, co říkáš equity 30-40 mld, těm jde o zisk z eletřiny a pak prodej a zase fundovat něco jinýho ale co 2 manželé co si půjčili 5mio a zadlužili se a počítají s tím, že až to splatí, tak bude jenom  kasírovat za elektřinu a platit za údržbu. Nevím kolik je životnost panelů ale pochybuji o tom, že by to bylo tak málo, aby to bylo odkoupitelné. Řešení nevidím i z toho důvodu jak se tu objevilo, že by to sice někdo zachránil ale připsal by si zásluhy někdo jiný.

10 Martin Hruška Martin Hruška | 5. září 2012 v 12:32 | Reagovat

Celý projekt podpory fotovoltaiky byl geniální tah "opoziční smlouvy", jak vyrobit "tiskárnu peněz" pro sebe a své kamarády a zodpovědnost mediálně přenést na Stranu zelených a ekology obecně!

Klasu si musí chrochtat blahem, nálepka "ekolog" je dnes horší než zloděj a vrah.

11 Vlk Vlk | 5. září 2012 v 16:35 | Reagovat

Super zanalyzováno, zcela souhlasim s řeším. Řešení tohoto kalibru (z našeho pohledu jediné přistuplné a akutně), by bylo jedině možné po volbách a kdyby po volbách ČSSD, ODS/TOP získali dohromady 15 % a ještě by volby nevyhrál jiný jejich klon, nebo Babiš.
V ERU byli idioti, ale dělali to vědomě. Je to balvan s kterým se budeme muset naučit žít.. (fuck!).

12 Nikdo Nikdo | 5. září 2012 v 19:12 | Reagovat

Stačí těm zelenejm pitomcům poslat každej rok fakturu na 30mld a je to.

13 štěpánka čechová štěpánka čechová | Web | 5. září 2012 v 19:39 | Reagovat

No jo. Kdyby jste vzali železnou tyč a vypravili jste se na solární pole, tak tomu pomůžete milionkrát víc, než tady ty vaše fantasmagorické expertízy.

14 solárníl solárníl | 5. září 2012 v 19:50 | Reagovat

To: Štěpánka - pro mne ideální řešení, na kterém vydělám po tom, co mi to zaplatí pojišťovna
K Honzovi - souhlas s tím, že je ten business postavený na hlavu, ale když jsem investoval do solární elektrárny, tak mne nikdy nenapadlo, že mne stát přes solární daň okrade a posvětí to nejvyšší soud. nikdo však nevidí, kolik desítek tisíc lidí v roce 2009 a 10 bylo při stavbách FVE zaměstnáno, kolik DPH stát získal na dovozu panelů atd.
Na druhou stranu jsou politické bláboly a demagogie o drahé elektřině v důsledku OZE. OZE poplatek tvoří na ceně elektřiny cca 8-9% a zbytek DPH, marže distributorů, silová elektřiny, distribuční poplatky atd. Kdyby stát přes ERU snížil tyto regulované poplatky na polovinu, tak se ušetří na elektřině 15 - 18% a nikdo nemusí řešit bláboly o 600mld za 20let.
další paradox je v tom, že největším investorem do FVE je ČEZ vlastnící přes 120MW FVE a i ten inkasuje cenu za elektřinu z FVE, a zároveň dostává část peněz za OZE....

15 ShuwiX ShuwiX | E-mail | 5. září 2012 v 21:01 | Reagovat

Na Slovensku je týpek ktorý má cca 30 - 40 firiem, takmer všetky majú v obchodnom názve "solar".

Celé ekofašistické lobovanie, dane atd je proste megakšeft.

A ľudia z ERU niesú debilovia, sú to poslušní panáčikovia na veľkej šachovnici a kurevsky sa na tom nabalili.

Debilovia sú jedine občania že ešte nezobrali zbrane do rúk.

16 Kvantový fyzik Kvantový fyzik | 6. září 2012 v 0:47 | Reagovat

Jsou v tom velke penize cili s tim nikdo nic neudela.

17 Jarek Jarek | 6. září 2012 v 18:59 | Reagovat

Strana zelených v tom možná nejela, ale Bursík již od přípravy zákona. Byl jsem u toho. Pamatuji si, jak se klucí od fotovoltaiky těšili, jak do dvou let padnou patenty a tím ceny panelů.
Jinak jak partaje hlasovaly (aby se nešířily bludy typu Říman, ten řešil až následky!) - http://www.psp.cz/ff/52/0e/6b/08.htm

18 jan jan | 7. září 2012 v 8:48 | Reagovat

aby to pak nedopadlo volanim hesel Barta na hrad :D

19 Marek Marek | 7. září 2012 v 17:25 | Reagovat

Ahyde, díváš se kolem sebe co se děje s otevřenýma očima a nastraženýma ušima? Asi ne, když napíšeš takovou kravinu. Víš kolik politiků má ve fotovoltaice investováno úplatky a provize??? Víš kolik miliard v českých  v tom leží úředníkům, politikům, lobistům? Proč by něco měnili???

20 pav-el pav-el | 7. září 2012 v 18:17 | Reagovat

2Jarek: ty si ale ve špatném roce. Ano, Bursík a Zelení jsou i nadále(!) pro podporu OZE. Ale to je něco jiného, než solární tunel. Protože jsi politicky někde jinde, tak ti to třeba nevoní, tak je prostě nevolíš. Já je nevolím z jiných důvodů, ale na garanci 15 leté návratnosti pro OZE nevidím problém.

Takže na začátku byl záměr a při něm leckdo zelený.

Pak byla chyba a nedomyšlenost schválit pozměňovací návrh Šedivé, který ořezal pravomoci ERU pro snižování ceny.

Pořád víceméně pohoda, pokud by 2008 došlo k novelizaci odstraňující tuhle brzdu. A tady právě nastoupilo duo Říman a Urban a celé to stopli. A tenhle moment je tím, co umožnilo přerůst celý problém do obludných rozměrů. Závěrem je napakovaný ČEZ (Říman v dozorčí radě, ODS i ČSSD bohatě sponzorovány, vrcholoví politici upláceni), napakovány anonymní firmy napojené na poslance, zfanatizovaní voliči. Jak už někdo napsal, Klaus si může mnout ruce. A s ním i zbytek téhle party.

21 Mossi N lkeefe Mossi N lkeefe | E-mail | Web | Sobota v 3:57 | Reagovat

The bottom line is, I don’t have enough money.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama