Uz me ty start-upy nebavi

30. srpna 2012 v 21:19
Posledni cca pul rok zacina byt cim dal vic markantnejsi, ze na ceske start-upove scene zvitezila forma nad obsahem. Cejtim, ze treba vic nez 80% start-upistu to spis vnima jako jakysi lifestyle choice nez neco skutecne delat, ideal zda se mi je promenadovat se po konferencich ovesen Apple produkty. To je pro me hyper znepokujici signal a jasna znamka toho, ze neco prohnileho jest. Ono to samozrejme jeste treba rok dva na tyhle vlne pojede, ale jakozto clovek proziravy musim konstatovat, ze u me nadesel cas abych se po anglicku vyparil.

Cimz nechci rict, ze z ty sceny uplne vypadnu, budu ji samozrejme nejak dal monitorovat, ale uz vice z povzdali. Nikdo me nemuze narknout z toho, ze jsem komunite nic nevratil, opak je pravdou, skoro bych se nebal nanominovat se do kategorie deseti hlavnich lidi, co cesky startup biz podporovali - Credo Ventures, Startup Yard, TechSquare, iCollege, podpora startup.lupa.cz a tyinternety.cz, spousta investic do konkretnich start-upu apod. I've paid my dues. Time to go.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Nikdo Nikdo | 30. srpna 2012 v 21:28 | Reagovat

Máš naprostou pravdu. Přesně tohle taky tvrdím už nějakou dobu.
Dřív každej dělal weby, pak projekty a teď se dělějí jenom startupy. A aby to mělo říz, tak asi není možný vůbec nic udělat bez startup inkubátorů, akcelerátorů, meetingů, webinářů, seminářů a podobnejch pičovin. Ale aby si prostě někdo sedl na prdel a začal prostě makat, to ne..

2 krajda krajda | 30. srpna 2012 v 21:33 | Reagovat

neprestavas me prekvapovat :-) ne ze bych presne tenhle pocit uz parkrat nemel taky, ale ze to reknes zrovna ty takhle na plnou hubu...

3 Whiter Whiter | 30. srpna 2012 v 21:56 | Reagovat

suhlas

4 kam kam | 30. srpna 2012 v 22:14 | Reagovat

tos mel napsat tak pred rokem :)

5 VB VB | Web | 30. srpna 2012 v 22:27 | Reagovat

Myslím, že v tom lidi mají jen tu vidinu peněz a zdánlivého úspěchu, že se o nich bude někde psát jak mají skvělý nový projekt. Ale reálná hodnota je minimální, jen málo startupů se dožije slibné budoucnosti. Jako češi se přece musíme chytnout všeho, to je jako přišla na trh možnost si levně a rychle založit e-shop, natož pak e-shop s dropshippem, to si každej druhej všeználek udělal e-shop s tím samým sortimentem jako má tisíce dalších a snažil se je předehnat, po tom co prodělal i děravý kalhoty se snažil e-shop na přecpaným trhu prodat. Je to tak pořád dokola, nakonec vznikne nějaká služba co za 2999 Kč vymyslí nápad, udělá web a zaplatí někde PR článek k propagaci, aby si člověk mohl napsat na Facebooku, že je Founder of XXX.

6 LM LM | 30. srpna 2012 v 22:27 | Reagovat

Souhlasim, vzdycky se to tak nejak zvrtne :-)

7 Honza Honza | 30. srpna 2012 v 23:02 | Reagovat

5 nejnadennejsich startupu z posledni doby, JB?

Krome geewy, SBakers a dalsich prakticky hotovych uspechu....

Vidis nejake, ktere si myslis zenvystreli, protoze makaji?

8 Já | 30. srpna 2012 v 23:21 | Reagovat

Strilis (taky) do vlastnich rad?

Jak dopadlo resumesimo s ladou? S olegem uz nic nepecete? Ten kluk jak za tebou jezdil vlakem? Same otazky...

9 Martin Halik Martin Halik | Web | 30. srpna 2012 v 23:30 | Reagovat

Nejsem si jist, zda jsme mi ta poslední kapka, která zavdala tomuto článku.

Doopravdy málo startupů je k něčemu :-) Ale ta vlna min. nám dost pomohla, takže jsem za ní vděčný, ikdyž tuším, že pro spoustu z jmenovaných institucí to bude pouze ztráta.

10 Marek Marek | 31. srpna 2012 v 0:02 | Reagovat

No tak sláva, já mám tenhle pocit od začátku. Jako chápu, že ten hype k tomu patří, ale všechna ta jablka, ten twitter chit-chat, sny o SV a většina těch věcí neni na první (druhý) pohled ekonomicky životaschopná...

11 schickelgruber schickelgruber | 31. srpna 2012 v 0:12 | Reagovat

[7]: Heled kdyz se podivam na projekty zalozeny do peti let, tak jasne nejlepsi je Shipito a ePojisteni. Za ne bych zaradil SocialBakers (ty maji sanci se dostat jeste vys na uroven vyse jmenovanych, ale je to o pristich dvou letech jak se to povede) a Slevomat (ten bohuzel dosahl uz svyhho zenitu imho). Z takovejch novejch veci kdybych mel jmenovat tri veci, tak asi reknu CDN77, Cognitive Security a Mixit. U Mixitu je ale trosku problem, ze nemaji uplne takovy to svetovy mysleni, potrebujou nekoho do tymu kdo jim ho doda.

12 schickelgruber schickelgruber | 31. srpna 2012 v 0:14 | Reagovat

[8]: nene, to urcite ne, kde mam commitmenty, tak je samozrejme dodrzim. Resumesimo je on-hold, ale tym dela na jinym projektu, ktery je super. S Olegem uz nic nedelam, myslim, ze mu vic vyhovuje takova ta poloha "vydelavat penize na netu".

13 Někdo Někdo | 31. srpna 2012 v 0:19 | Reagovat

Prosím "my" .. ano, i úrověň znalosti mateřského jazyka o člověku vypovídá.

14 Petr Jirásek Petr Jirásek | Web | 31. srpna 2012 v 0:38 | Reagovat

Souhlas:)

15 Vojtěch Jurásek Vojtěch Jurásek | 31. srpna 2012 v 0:39 | Reagovat

Myslím, že je pořád dost poctivých pracantů, jen když nemají nálepku start-up, tak nejdou tak vidět.

16 TS TS | 31. srpna 2012 v 0:53 | Reagovat

[11]: Ja bych z toho povazoval za startup akorat tak socialbakers, ostatni jsou podle me regulerni firmy/podnikani, kde byl jasnej byzz model na cem se bude vydelavat. A pokud tam jdou penize investoru tak z meho pohledu jen pro rychlejsi rust, ale ne z duvodu zivotaschopnosti.

Jinak pokud se vetsina z nich promenaduje po konferencich, misto toho, aby od rana do noci makala na onom startupu, ktery by je mel predevsim bavit. Tak je tu ocividne neco spatne, a bavi je (mozna i za penize investoru) spise zit volny lifestyle "startupisty".

Pritom pravda by mela byt, ze ve smyslu, ze maj drit drzkou o zem, jist klidne travu a makat na problemu co lidi potrebujou vyresit, tvrde na tom makat a i vydelavat (ne se snazit vytvaret produkt na poptavku, ktera zatim neni - to dokaze jen par jedincu)...

Nemuzu si pomoct, ale nazory Johna a Jakuba Macha na startupy mi prijdou spravne a na miste.

Ted to bude chvilku trvat nez se to profiltruje...

17 Michal Michal | 31. srpna 2012 v 1:00 | Reagovat

Hipsters :-)

18 schickelgruber schickelgruber | 31. srpna 2012 v 1:25 | Reagovat

[17]: jj :)

19 Dusan Dusan | 31. srpna 2012 v 7:31 | Reagovat

JB, gratuluju - jses jeden z mala co to rekl nahlas, mam na to stejny pohled.

[16]: To se mi libi a vyjadruje to muj pohled - kdyz rozjizdim firmu, tak tomu musim verit a "drit drzkou o zem", hezky receno :)

20 Jan Jan | 31. srpna 2012 v 7:59 | Reagovat

Super. Kdyz to reknes ty tady na blogu, tak by to mohlo mit vahu. A nebudes akorat zbuzerovan za to, ze se snazis vytvorit normalni firmu, a ze nemas svuj startupik, a tak ze ses luzr.

21 Me Me | 31. srpna 2012 v 8:21 | Reagovat

Word!

22 Martin Martin | E-mail | Web | 31. srpna 2012 v 11:14 | Reagovat

Já jsem se bavil s jedním se zakladatelů start-up inkubátorů a ten na mě zprominutím čuměl, když jsem mu řekl, že mé podnikání nemusí být nutně internetové, že na tom nijak netrvám, že chci aby to jen vydělávalo peníze.

Oni si tyhle lidi totiž jenom myslí, že vytvoří hype a to stačí. Přičemž jejich byznys plány jsou úplně nereálné!

Například aplikace na najití nejlevnějšího taxika, to je fakt výsměch. Kdyby si ty lidi udělali nějakej market research, tak zjistí, že si můžou objednat taxi přes telefon třeba u SpeedCars nebo u Modrého anděla za pakatel a nic takového nikdo nepotřebuje.

Tyhle přehlídky nepotřebných šuntů do kterých lidi lijou jenom čas a peníze mě už unavují.

23 spyros spyros | E-mail | Web | 31. srpna 2012 v 11:23 | Reagovat

Ja by som ten "problem" videl aj z druhej strany. Kto ma dobry "startup", na 90% v IT sfere nepotrebuje ziadneho investora. Aj tak kazdy investor chce to iste, uvazok na 100%, vysledky a vlastny vklad do biznisu. Nalejme si cistheo vina. Kto splna tieto 3 inkrediencie, uz ziadneho investora nepotrebuje. Moj nazor.

24 Mirek Mirek | E-mail | Web | 31. srpna 2012 v 11:25 | Reagovat

Já si myslím že toto muselo přijít, ani né tak kvuli špatnosti projektů (StarUp je vždy riziková záležitost) ale spíše kvuli nezkušenosti lidí s tím to v CZ. Prostě nějaká ta očistující deziluze musela přijít. Nemyslím konkrétě u tebe JB, ale obecně v "komunitě". Vše zatím jelo až moc na hype vlně a přesně jak říkáš začlo to být až moc modní záležitostí. A to i pro investory. StartUpová scéna možná poklesne a nebudou se jí media tolik věnovat, ale je dobře že v rámci různých inkubátorů se zde zavedla určitá pravidla a pro rizikové investory to bude jistě čitelnější.

25 Viktor Viktor | 31. srpna 2012 v 11:42 | Reagovat

Snažím se v tom startup hype už dva roky zorientovat...největší průser je v tom, že jsou vidět jen extrémy - startup nebo jeho zakladatelé kteří umí chodit v PR a přitom jejich projekt jen čeká jestli se někdy v budoucnu "utrhne" nebo jestli jim někdo slepý dá pár peněz na propálení, bohužel spousta kluků je vnímá jako úspěšné a chtějí jít jejich cestou. Jistě nějaké to PR kolem projektu musí být, ale klíčem k úspěchu je tvrdá práce, každý den budování, rozhodování atd. O úspěchu takovýchto firme se obvykle všichni dozvědí až za pár let.

26 jirka jirka | 31. srpna 2012 v 12:24 | Reagovat

Mas pravdu, rikam to cca posledni rok, citim, ze posledni dobou vznikaji podobne prispevky casteji a casteji, coz je dobre.

Je to tim, ze lidi neradi tvrde pracuji, neradi resi operativu, neradi resi problemove a konfliktni situace. Tak to bude ale vzdy a vsude a je to dobre. Malo motivace, malo odvahy, malo vytrvalosti.

Normalni rozlozeni je takove, ze cca 65-70% vzorku je vzdy nicemu, 20-25% ma potencial pokud zamakaji a ten zbytek kolem 5% jsou hvezdy. Maji focus na cil, divaji se na veci racionalne, umi rozlisit dulezite, a hlavne - umi veci dotahovat do konce a tahnou to pres vsechny problemy, ktere se objevuji.

27 ojean ojean | 31. srpna 2012 v 12:27 | Reagovat

I ty, brute? a ja si zrovna rikal ze ti brnknu s takovym drobnym napadem co jsem dostal na zachode pri pravidelne davce emoci /po 6 letech jsem cet blesk!/. Mno tak nic, tak ten napad zase zahodim do kose:-)
ale jinak souhlas, byl jsem se po delsi dobe nekam kouknout, uz ani nevim co to bylo za akci, samej ipad, iphone, kupa kecu... a vzpomel jsem si jak jsme pred par lety s JW makali 72 hodin v kuse abysme stihli tiskovku, ocicka nam svitila jak po poradny lajne koksu a byl jsem vdecnej ze jsi drzgresle co objedna projektor 800*600 a ne 1024*768 a pismenka byla vetsi...
tydle "punk" doby jsou uz asi fuc, ted je to samej buzz word, misto jednoduchyho "sem kliknes a vono to neco udela" k tomu musi bejt 20 stranek hype kecu a barevnejch obrazku... a projekt stoji nakonec za velke hnede cosi...

28 yo yo | 31. srpna 2012 v 13:26 | Reagovat

co ale budou ted kluci delat??? to se maj vratit na webtrh?!? kruty

29 schickelgruber schickelgruber | 31. srpna 2012 v 17:04 | Reagovat

[27]: jojo, to byly doby :)

30 eM eM | 31. srpna 2012 v 17:39 | Reagovat

Problemem ceskych startupu je, ze se jednotlive organizace predhaneni, kdo jim da neco ZADARMO, je plno soutezi, kde muzou vyhrat penize, prostory zadarmo, atd.

Misto toho, aby lidi makali a tvorili firmu s nejakou hodnotou, penezi, chodili za potencialnimi zakazniky, a ptali se jejich, tak si hraji na startupy v prostorech, kde sedi zadarmo proto, ze vyhrali nejakou soutez.

To uplne popira smysl podnikani, je dobre, ze uz to nekdo pojmenoval.

Druha rovina je, ze Honza poskytoval penize pomerne stedre bez dusledneho bice a kontroly a myslel si, ze startupy, resp. tzv podnikatele budou duslednejsi.

Nechces odprodat nejaky umrtveny projekty aspon za nejakou cash??

31 Jason Jason | E-mail | Web | 1. září 2012 v 14:13 | Reagovat

Agreed.  Most of the startups here are a fantasy to facilitate a lifestyle rather than a concrete plan to provide something of value to the customer. Having Founder on your linked-in page is more important than a realistic product or viable business plan.

32 Gfx Gfx | 2. září 2012 v 17:37 | Reagovat

Přesně. Typicky Node5. Peklo.

33 Petr Petr | 2. září 2012 v 21:10 | Reagovat

Honzo, mel bys tedy k odprodeji nejake projekty, ktere nedopadly podle tvych predstav?

34 OndraS OndraS | E-mail | Web | 3. září 2012 v 22:03 | Reagovat

http://blog.crranky.com/startup/your-startup-is-not-a-startup-its-just-a-website/

35 Pavel Pavel | E-mail | Web | 3. září 2012 v 22:34 | Reagovat

Souhlas, taky to už nějakou dobu takhle vnímám. Hlavně mám vážně pocit, že obrovský množství lidí stále něco produkuje a ani nepřemýšlí nad poptávkou.

36 Petr Ocasek Petr Ocasek | E-mail | Web | 4. září 2012 v 8:49 | Reagovat

[32]: Můžete prosím upřesnit co "typicky Node5"? Díky

Brzy bude polovina "našich" startupu generovat nejake revenues. Nemáme radi social a gaming projekty, preferujeme transakční b2b, nesmysly ani neprijimame, pokud za nimi neni šikovný tým a my vidíme šanci ze jim dojde ze jsou lepší příležitosti.

37 schickelgruber schickelgruber | 4. září 2012 v 12:29 | Reagovat

[33]: No asi by se dala koupit miss internet...

38 Petr Petr | 4. září 2012 v 15:58 | Reagovat

[33]: v cem ta appka spociva? Ma to nejakou user base? Kam je mozny napsat pro detaily?

39 schickelgruber schickelgruber | 4. září 2012 v 22:17 | Reagovat

napis Oldovi, o(zavinac)ner.cz

40 Gfx Gfx | 5. září 2012 v 21:33 | Reagovat

[36]: Asi to nedokážu upřesnit lépe, než Vy :) Tak až tedy nějaké to "revenues" opravdu jednou vygenerujete, tak se ozvěte :-D

P.S.: Netuším proč by výnosný gaming nebo sociální projekt měl být horší, než b2b, nebo proč by to mělo být automaticky důvodem, co Vás nějak předřadí.

41 Petr Ocasek Petr Ocasek | E-mail | 5. září 2012 v 22:24 | Reagovat

[40]: OK, ozyvam se ted :) Napr. vynosy vsech tymu z prvniho kola StartupYardu (ktery skoncil pred cca 9 mesici) delaji nyni kolem 1M CZK mesicne pri velmi slusne marzi, v prosinci by to melo byt uz o 50% vice. Investory jsou ty firmy ocenene cca na 100M CZK.

V letosnim SY ma vynosy uz skoro polovina tymu, jeden je kompletne v cernych cislech.

Atp. My v tom mame svoje penize, takze verte, ze si "nejake to revenues" ohlidame.

Ad Gaming/Social - nejsou to horsi projekty, ale jsou to projekty rizikovejsi, delaji se hure z CR, je tu mene lidi (mentoru, a tedy zkusenosti a kontaktu) ktere tomu rozumi atp. Proto proste pri vyberu tymu, kterym pomuzeme, maji (alespon co se tyce mne) vyhodu spise transakcni byznys a spise b2b.

42 Gfx Gfx | 6. září 2012 v 16:08 | Reagovat

[41]: Dobře. Zdá se, že jsem se ukvapil. Ostatně, Vás osobně neznám, vycházel jsem z nepříjemné zkušenosti s lh, která mi dost sedla na text blogu. Neměl jsem to zobecňovat. Beru zpět a ať se daří.

43 Petr Ocasek Petr Ocasek | E-mail | 6. září 2012 v 16:27 | Reagovat

Diky!

44 Ремонт холодильников lkeefe Ремонт холодильников lkeefe | E-mail | Web | 28. dubna 2017 v 13:54 | Reagovat

As far as I am concerned, both the book and the movie are good.

If you think so, you’re out of your mind.

45 Mossi N lkeefe Mossi N lkeefe | E-mail | Web | 17. června 2017 v 3:24 | Reagovat

His business went from bad to worse.

46 Took F lkeefe Took F lkeefe | E-mail | Web | 16. července 2017 v 3:32 | Reagovat

This work is not good, do it over.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama