Groupon v podstate behem tydne sletel z $26 na $16.75

26. listopadu 2011 v 22:51
Odmaznul si tak cca $6 miliard z market capu, ktera dneska cini uz pouze $10.5 miliardy. IPO offer price byla $20, cili nejake 3 tydny po IPO byt uz pres 15% pod ni je docela neprijemny.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 čokl čokl | 26. listopadu 2011 v 23:16 | Reagovat

ououou

2 pleasure_delayer pleasure_delayer | 26. listopadu 2011 v 23:19 | Reagovat

Groupon, aneb nechci (si) slevu zadarmo
18.11.2011 13:15

Jsou tomu právě dva týdny, kdy na burzu s velkou slávou vstoupila matka všech slevových portálů, společnost Groupon Inc

Ještě předtím než světlo burzovního parketu spatřilo 35 mln. kusů akcií, tedy přibližně 6 % veškerých kmenových akcií, prošel si tento proces trnitou cestou. Již od počátku ohlášení úmyslu vstoupit na burzu (polovina roku 2011) se okolo Grouponu objevilo mnoho otazníků a rozpačitých ohlasů. Za ty si společnost mohla z části sama. Mezi manažerské přešlapy patří ošidná účetní praktika, kdy firma nezapočítávala do svého provozního zisku marketingové náklady na získání nových zákazníků, čímž se ze „ziskové" společnosti rázem dostala do červených čísel (konkrétně za rok 2010 se provozní zisk 84 mil. USD. jako mávnutím kouzelného proutku proměnil ve ztrátu 420 mil. USD). Mimochodem ke změně účtování nakonec musela přistoupit dvakrát... Nebo ať se jednalo o vzdorovitý mail zakladatele firmy Andrewa Masona zaměstnancům společnosti v reakci na kritiku, která se na business model společnosti snesla během registrace IPO (kdy mají firmy zakázáno veřejně vydávat jakákoliv prohlášení). Na stabilitě nepřidávala ani ztráta 2 provozních ředitelů za poslední rok. Co však pálilo kritiky nejvíce byla valuace společnosti, která se pohybovala v některých případech až na hranici 25 mld. USD. Do očí bijící to je pak v případě firmy, která za minulý rok vykázala tržby v hodnotě 760 mil. USD. Někdo by mi mohl namítnout, že vzhledem k tomu, že v předchozím roce byly tržby pouhých 33 mil. USD (tedy meziročně skok o 2 200 %!!!!!) jde o ohodnocení racionální. Bohužel to však ilustruje smutný fakt, že cokoliv co se v poslední době pyšní přívlastkem „sociální síť" je hned označováno jako business budoucnosti (na paměť se tak dere vzpomínka na zlatou éru internetových společností, jejichž IPO během dot-com bubliny na přelomu tisíciletí, rostly jako houby po dešti). Ano je nepochybně pravda, že Groupon nadále patří mezi hlavního hráče v tomto novém sektoru nabízejícím všemožné slevové kupóny takřka na cokoliv (v současnosti má tržní podíl okolo 54 %). Jenže tento trh není chráněn žádnými bariérami vstupu nebo patenty, takže s trochou nadsázky si můžeme rozjet podobný business plán já nebo vy (ostatně se stačí podívat na množství „slevomatů" v domácí kotlině). A zde Grouponu roste konkurence v těžké váhové kategorii jako Google Offers nebo LivingSocial. Nelze opomenout ani menší „slevomaty," které sice nemohou těžit z efektu úspor z rozsahu jako je tomu v případě Grouponu, který disponuje obrovskou komerční platformou. Na druhou stranu však mají blíže k lokálním obchodníkům se kterými mohou navázat užší spolupráci a lépe vyjít jejich potřebám. To vše vytváří tlak na marže a lze očekávat, že ty budou v odvětví nadále klesat i díky vyjednávací síle samotných obchodníků, kteří se nemusí spoléhat pouze na jeden distribuční kanál. Důvěru nevzbuzuje ani fakt, že dle dokumentů, které Groupon poskytl SECu bylo z 946 mil. USD, které společnost získala od investorů, vráceno majitelům a business andělům 810 mil. USD, místo aby byly tyto peníze využity pro další rozvoj společnosti. V reakci na pochyby tak postupně Groupon ambiciózní plány na IPO redukoval a v říjnu oznámil, že místo ocenění na 25 mld. USD, očekává střízlivější odhad okolo poloviny této částky.

Původní plán upsat 30 mil. akcií mezi 16-18 USD nakonec překonal očekávání firmy a IPO bylo 10x přeupsané, což vedlo k úpisu dalších 5 mil. akcií. Upisovací cena nakonec byla stanovena na 20 USD. Díky tomu společnost získala kapitál v hodnotě 700 mil. USD a celková kapitalizace firmy byla stanovena na 12,7 mld. USD. Jednalo se přitom o největší internetové IPO od uvedení Google před sedmi lety. Čtvrtého listopadu pak bylo zahájeno obchodování s akciemi pod tickerem GRPN a hned v úvodu akcie společnosti vyletěly k hranici 28 USD, aby se v průběhu dalšího obchodování vyšplhaly až nad hranici 31 USD. Těm kteří však koupili akcie v blízkosti této hranice zatím musí vyvolávat minimálně smíšené pocity. Za dva týdny obchodování se titul propadl od svého maxima o 23 % níže. Někteří samozřejmě můžou argumentovat, že oproti upisovací ceně se titul obchoduje o 20 % výše. Zkušený investor však ví, že výherci IPO jsou povětšinou primární investoři, kteří do společnosti investovali na počátku její existence nebo patřili mezi šťastlivce, kteří dokázali akcie získat za její upisovací cenu (někdy však ani to nezaručí jistotu zisku). Přesto bych podobně skeptickým investorům příliš v současné době nedoporučoval ani titul shortovat. Vzhledem k velikosti emise a zájmu o půjčení akcií za účelem otevření krátké pozice výrazně vzrostly náklady na shortování Grouponu. Dle firmy Data Explorer's pak Groupon v tomto pohledu patří mezi nejdražší. Pokud bychom abstrahovali od nákladů na to otevřít krátkou pozici pak je zde riziko toho, že u takto silně zashortovaném papíru může v případě pohybu nahoru dojít k takzvanému „short squeeze," čili skokovému nárůstu z důvodu zavírání krátkých pozic a investorovi (přestože se domnívám, že jsou akcie GRPN stále nadhodnocené) by mohly zbýt oči pro pláč. Další možností je koupit prodejní opci, když opce na Groupon byly spuštěny toto pondělí. I zde se však prémie za její koupi pohybuje výrazně nad prémií za nákup stejné call opce. Důvod je opět stejný, tedy fakt, že náklady na půjčení akcie jsou vysoké. I proto je můj názor ten, že nejlepší co může investor v současné době udělat je vyhnout se akciím Groupon obloukem a to i navzdory tomu, že si myslím, že ohodnocení akcií neodpovídá skutečné realitě.

Chádí El-Moussawi, analytik
Fio banka, a.s.
Prohlášení

PŘÍLOHY:
Graf vývoje internetových IPO od začátku roku

3 LM LM | 27. listopadu 2011 v 0:25 | Reagovat

Bublinka? :)

4 Honza Honza | E-mail | Web | 27. listopadu 2011 v 9:44 | Reagovat

Není to vždy stejné schéma? První den nakoupit. Druhý den prodat a koupit prodejní opce a pak už si jen počkat?

5 teomax teomax | 27. listopadu 2011 v 12:51 | Reagovat

neboli hodnota ceskych slevomatu  klesa.
kdyby meli majitele grouponu mozek prodali by ho kdysi googlu za 6 miliard nebo kolik byla ta nabidka. Dneska kdyby hodili vsechny akcie na burzu tak spadnou bez problemu i pod tech 6 mega.Tenhle biz uz pujde jenom dolu(klesajici marze, vyssi konkurence)...

6 MMMM MMMM | 27. listopadu 2011 v 19:16 | Reagovat

Chytrejší majitelé restaurací pochopili, že ta sebranka kolonovrtů už se jim v restauraci po druhé neobjeví a nic z nich nemají. Prosperující restaurace se tím neušpinily vůbec. I další obory už chápou, že zákazníci ze slevových portálů jsou danajský dar.

7 pleasure_delayer pleasure_delayer | 27. listopadu 2011 v 20:36 | Reagovat

tak u tech restauraci ten efekt je trosku jiny. JE pravda, ze spousta lidi si prijde dat 2x steak za 300, je jich mraky, jsou to lidi, kteri by jinak neprisli, ale o to vubec nejde

1. mam plnou restauraci lidi, ti co prijdou nahodne to vidi, prijdou mozna podruhe

2. na napojich se vydela
3. lepsi tok penez
4. personal v zaprahu
5. mozna lepsi nakupni cenu pri vetsich objemech
6. lepsi povedomi o moji restauraci
7. muzu jim nabidnout i jine benefity, clenske karty apod.

8 pan hovno pan hovno | 27. listopadu 2011 v 20:54 | Reagovat

Tak stačí si vygooglovat zkušenosti amerických gastro provozů s Grouponem, jsou tak z 70-80 procent negativní, ti kteří nejsou vyloženě nasraní na Groupon a jeho zákazníky berou Groupon akci jako MARKETINGOVÝ NÁKLAD - tj. oni peníze nevydělali, peníze je to stálo!

Typický scénář: Groupon nabídne voucher v hodnotě 20 USD za 10 USD, hospoda dostane 5 USD a navíc až za měsíc+ po skončení akce, takže když je platnost kuponu 3 měsíce, tak dostanou prachy za 120 dní. Těch 5 dolarů zpravidla nestačí ani na pokrytí nákladů (řekněme, že provozní náklady jsou fixní, foodcost ale nikoliv).

Naopak mi přijdě, že v ČR existuje několik hotelů / hotelových řětězců (Morris hotely, Dvořák hotely) / geo oblastí (typicky Špindl mimo zimní sezónu), které mají slevomaty jako primární marketingový kanál a vzhledem k  převažujícím fixním nákladům (budiž výjimkou snídaně) se jim to velmi vyplácí.

9 pleasure_delayer pleasure_delayer | 27. listopadu 2011 v 21:56 | Reagovat

Jo v tomhle mas pravdu, ale v Americe je to se stravovanim trosku jinak, ve Statech se nevari jako u nas, lide se stravuji prevazne venku, nizsi vrstva a chudina chodi do KFC, Mac atd. Vsechno tam maji. U nas si nezajdou lidi jen tak na steak a nevyplaznou 1000 za veceri. Tady vidim rozdil v tom, ze je to pro cechy "vzacnejsi"

Stejne tak hotely, 3 dny plne relaxu apod. Je to dostupnejsi pro ty, kteri si to nemohou dovolit. A opet priklad statu, vyplaznu na Floride par dolaru a navstivim zabavni park, tady prijede kolotoc a dam to samy jako za vstupenku ve statech. Tam to nikoho z zidle nezvedne, tady jo.

10 pan hovno pan hovno | 27. listopadu 2011 v 23:08 | Reagovat

[9]: No, není to tak úplně pravda. Hodně slevomatích dealu jsou různé subpar tataráky nebo křídla za stovku, pivní akce, ... Zdaleka to nejsou jen "fine dining" dealy. Jinak si taky nejsem jistej tvrzením, že Čehůni jsou větší čípaři než Američani.

Třeba coupon culture je v Americe úplně neuvěřitelnej fenomén, podle nějakých průzkumů samozřejmě nejvíc čípujou domácnosti s příjmem 80k+ USD (což je hezká midlle class familie, žádnej whitetrash), už o tom dělají i reality show (jmenuje se to Extreme Couponing), kdy bába co je na mateřské dovolené a má lautr hovno co na práci vystřihuje a třídí kupóny jak divá a pak jde na 5 hodin do supermarketu, naplní tři vozíky žrádlem a místo retail ceny 1600 USD zaplatí 34 dolarů a 15 centů :)

11 pavel pavel | 28. listopadu 2011 v 2:28 | Reagovat

[10]: tridit kupony se vyplati! :)

12 Anthonius Anthonius | 28. listopadu 2011 v 2:49 | Reagovat

Prvotná myšlienka "zľavomatov" sa zvrhla na totálne "výpredaje", došlo vo viacerých oblastiach k pokazeniu až pomaly k zrúteniu trhu a problém prežiť majú aj tí väčší hráči. Dávno sa vie, že bojovať LEN cenou o zákazníka je cesta do pekla. A mnohí si ju vystavali. Mnohých takých poznám, na začiatku sa v obore zapojil do tohto systému jeden, potom ho nasledovali ostatní, pretože videli, že im unikajú klienti a končí to tak, že ten, čo sa zapojil prvý už neexistuje a tí ostatní nebudu existovať čoskoro, lebo vďaka pokriveniu cien pod skutočné náklady nedokážu po dvadsiatich akciach ľuďom vysvetliť, že to boli len "akcie" a že sa to za také ceny nedá. Ako sa hovorí, všetkého veľa škodí, prehnané dennodenné zľavy "kam se oko podívá" a zľavové portály si to pokazili sami. Síce niečo zarobili, ale tým, že si zlikvidovali zákazníkov (firmy!!), zlikvidovali aj seba. Lebo keď niet firiem, niet čo na portáloch ponúkať. Mali sa krotiť. Myšlienka Grouponu sa vytrhla z pôvodných dobrých zámerov a z marketingového nástroja sa stal nástroj na rýchlu honbu peňazí. Ako sa dávno hovorí - kto chce kam, pomôžme mu tam.... ide kríza (opäť) a tu už pôjdu zľavove servery len dolu, už niet z čoho zľavovať.

13 pleasure_delayer pleasure_delayer | 28. listopadu 2011 v 11:09 | Reagovat

tahle coulture ale v cechach neni, teprve jsme na zacatku. v americe si nikdo na prdel nesedne ze steaku za 150,- Kc, protoze ten si muzou dat kde chteji, vsude slevy, vsude samej dolar store apod. (tam koupite pletovou vodu Clinic za 1 dolar, u nas za 600), je tam vsechno dostupnejsi.

V CR je to obracene, lidi tahnou slevy, maji moznost si uzit slevu - jsou ochotni za danou vec ve sleve zaplatit, pred slevou vsak nikoliv, proto je to pro ne vzacnejsi.

ceny kurvi trh......to ano, ale nemeni to nic na tom, ze hlupak jede na cenu. nechces to koupit za moji cenu, tak jdi jinam. je to easy.

14 yo yo | 28. listopadu 2011 v 18:05 | Reagovat

[10]: tady jsou videa z toho co si zminoval, dobra silenost :)
http://opinionator.blogs.nytimes.com/2011/05/01/o-thou-great-redeemers/

15 Jimmy Jimmy | 28. listopadu 2011 v 19:17 | Reagovat

[4]: Jsi uplne vedle!

U IPO se nenakupuje prvni den.

Proc musis diskutovat o necem, cemu vubec nerozumis?

16 teomax teomax | 28. listopadu 2011 v 22:20 | Reagovat

dalsi skoro miliarda dolu z market capu jenom behem dneska, ding, dong...Internet bubble V2 davno splaskla a GRPN jenom nasleduje svoje predchudce. Za par mesicu navic vyexpiruje lock-up period a GRPN klide muze jit o dalsich 30-40 procent dolu.  
Spravnej cas na exit z tohto byzu uz je davno pryc.

17 radimak radimak | 29. listopadu 2011 v 0:07 | Reagovat

[14]: ty vole, to je MASAKR:D

18 No ty vole No ty vole | 30. listopadu 2011 v 21:37 | Reagovat

http://www.csfd.cz/film/298699-hranari/ vypada to na solidni propadak :)

19 blaf blaf | 30. listopadu 2011 v 21:47 | Reagovat

propadák jen u rádoby kritiků....záleží spíše na tom jak to zaclouma s normálním člověkem - tedy ne s interaktivním rádoby  intelektualem  

podívej na Trošku kolik udělal propadaku, jenže  kolik to vidělo lidí,  kterým se to líbilo a tím pádem dělalo love

20 No ty vole No ty vole | 30. listopadu 2011 v 22:06 | Reagovat

spis fandove filmu jsou to a s vetsinou % hodnoceni se da nezaujate souhlasit

ja vim ze Zdenda od zacatku rika, ze toci film pro masy tupounu, tak jako Troska, ale stejne si myslim, ze ty prachy opet splachne do hajzlu :)

21 shmn shmn | Web | 30. listopadu 2011 v 23:30 | Reagovat

tak jeste, ze na fdb ma 90% :)

22 groupon groupon | Web | 4. prosince 2011 v 12:55 | Reagovat

trochu to stouplo

23 Nat  .lkeefe Nat .lkeefe | E-mail | Web | 28. dubna 2017 v 9:09 | Reagovat

I’d be very grateful if you could put in a word for me when you speak to him.

Nina got a foot in the door because her friend works in that company.

24 Ремонт холодильников lkeefe Ремонт холодильников lkeefe | E-mail | Web | 9. května 2017 v 15:06 | Reagovat

Watch this film, it’s worth it. Don’t buy this coat, it is not worth it. This museum is worth visiting. This film is not worth watching.
Terrible!

25 Ремонт Холодильников lkeefe Ремонт Холодильников lkeefe | E-mail | Web | 12. května 2017 v 14:08 | Reagovat

Hold on! I’ll be back in a minute.
An investment banking firm focused on providing strategic advice and transaction services to owners of middle-market companies.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama